اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

تماس تلفنی پوتین با روحانی

در شرایطی که تهران روز شنبه میزبان وزیر خارجه سوریه بود و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، عصر این روز به ولید المعلم دیدار داشت، کاخ ریاست جمهوری روسیه از تماس تلفنی دوباره رؤسای جمهور ایران و روسیه با محور بحران سوریه خبر داد.

بازخبر /در شرایطی که تهران روز شنبه میزبان وزیر خارجه سوریه بود و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، عصر این روز به ولید المعلم دیدار داشت، کاخ ریاست جمهوری روسیه از تماس تلفنی دوباره رؤسای جمهور ایران و روسیه با محور بحران سوریه خبر داد.

به نوشته وب سایت رادیو فردا، گزارش روز شنبه ۱۱ دی ماه خبرگزاری‌های تاس و رویترز حاکی است که ولادیمیر پوتین و حسن روحانی که هفته گذشته برای سومین بار در یک ماه با محور بحران سوریه، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو داشتند، روز شنبه هم در دومین روز برقراری آتش‌بس در سوریه، بار دیگر بر سر سوریه با هم به گفت‌وگو نشستند.

در بیانیه کاخ کرملین در این زمینه آمده است که این گفت‌وگوی تلفنی با هدف «ادامه همکاری مشترک دو کشور در تلاش برای پایان دادن به بحران سوریه» صورت گرفته است.

این بیانیه می‌افزاید که دو طرف در این تماس تلفنی بر اهمیت توافق جدید آتش‌بس در سوریه که با ابتکار روسیه و ترکیه برقرار شده و نیز برنامه‌ریزی برای مذاکرات صلح در آستانه پایتخت قزاقستان تأکید کرده‌اند.

به گزارش رادیو فردا، طبق انتظار روسیه، شورای امنیت در رأی‌گیری روز شنبه خود از توافق آتش‌بس حمایت کرد و قزاقستان هم در روزهای اخیر از زبان رئیس‌جمهور خود تأکید کرده بود که آماده برگزاری مذاکرات صلح سوریه بر پایه پیشنهاد روسیه است.

روز شنبه اما ولید معلم، وزیر خارجه دولت اسد راهی تهران شد تا مذاکراتی را با مقام‌های ایرانی داشته باشد.

در مورد مذاکرات وزیران خارجه ایران و سوریه، روز شنبه وزارت خارجه ایران خبر داد که دست‌یابی به «آتش‌بس پایدار» در سوریه، «کمک‌های انسانی»، «مبارزه با گروه‌های تروریستی» و «ابتکارات سیاسی مطرح شده برای گفت‌وگو و صلح در سوریه» از محورهای این گفت‌وگوها بوده است.

رادیو فردا افزوده است: شامگاه شنبه هم پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور ایران خبر داد که ولید معلم با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو داشته و آقای روحانی در این دیدار از «برقراری آتش‌بس در سوریه» استقبال کرده است.

آقای روحانی گفته است که محور مذاکرات صلح «باید حاکمیت دمشق بر سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت پایدار به این کشور باشد» و افزوده است که «ایران، روسیه و سوریه با اتحاد و هماهنگی در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آینده می‌توانند در این راستا موفق باشند».

او همچنین ابراز امیدواری کرده که دستاورد اجلاس آستانه، «رسیدن به راه‌حلی برای برقراری صلح پایدار در سوریه باشد».

رادیو فردا تاکید می کند که در گزارش‌های منتشر شده، مشخص نیست تماس تلفنی حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، پیش از این دیدار صورت گرفته یا پس از آن.

پر پایه گزارش دفتر رئیس‌جمهور ایران، ولید معلم هم در این دیدار از «حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی» تقدیر کرده و گفته که این حمایت‌ها «تأثیر بسزایی» در تقویت «روحیه مقاومت ملت سوریه در برابر تروریست‌ها» داشته است.

وزیر خارجه سوریه همچنین با اشاره به «تلاش‌ها و حمایت‌های ایران و روسیه» بر هماهنگی و همکاری بیشتر سه کشور تأکید کرده است.

وب سایت رادیو فردا در پایان اضافه کرده: بر پایه گزارش خبرگزاری‌های ایران، وزیر خارجه دولت اسد را در در دیدار از تهران، سرلشگر علی مملوک، رئیس نهاد امنیت ملی سوریه همراهی می‌کند و قرار است آنها با دبیر شورای امنیت ملی ایران هم دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

آقای مملوک از جمله مقام‌های سوری است که در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی در مورد سفر او توسط کشورهای غربی وضع شده و نخستین سفر او به خارج از سوریه در پنج سال گذشته، بیش از یک ماه پیش به قاهره صورت گرفت.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *