اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
یادداشت / ندا بهمنی

طلایه داران عرصه علم و فناوری را دریابیم….

مسافر: ” پارک علم و فناوری لطفا!”

باز خبر,مسافر: ” پارک علم و فناوری لطفا!”

راننده: “ببخشید متوجه نشدم کجا؟!!” ،”کدوم پارک؟! ، تازه باز شده؟؟!، نشنیدم آدرسشو میدونید خودتون؟”…..
این پرسش های متداولی است که مراجعه کنندگان به پارک علم و فناوری بسیار می شنوند. به قول حضرت حافظ”یا من خبر ندارم یا او نشان ندارد”. برای رهایی از این بی خبری گریزی به آمار و اطلاعات می زنیم؛ ایران رشد بسیار عالی در پژوهش و تولید علم دارد و آن طور که آمارها نشان می دهد تا سال ۲۰۱۸ به رتبه چهارم تولید علم جهانی خواهد رسید اما پرسش اینجاست، آیا تنها با تولید مقاله و پژوهش از وابستگی به اقتصاد نفتی و منابع زیرزمینی رهایی خواهیم یافت؟
پاسخ این پرسش ها در شناخت صحیح از پارک علم و فناوری نهفته است در حقیقت اگر پارک های علم و فناوری را بخوبی درک کنیم چالش های پیش رو از میان برداشته می شود. در تعاریف علمی، پارک علم و فناوری “سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت ها و  مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند”.
علت اطلاق نام” پارک” هم  این است که فضای مفرح و مناسبی برای کار متخصصان و نخبگان فراهم می‌کرد و امکان رشد هسته اولیه یک کسب و کار را فراهم می کند .  اساسا فلسفه وجودی پارک های علم و فناوری حمایت از ایده ها و تبدیل دانش به ثروت می باشد و جایگاهی برای توسعه نوآوری های دانش محور هستندکه این امر هم موجب گسترش علم و فناوری شده و هم از خروج نخبگان به خارج از کشورجلوگیری می کند.
در حقیقت پارک های علم و فناوری، راه برون رفت از اقتصاد نفتی و منابع زیرزمینی و حرکت بسمت اقتصاد دانش بنیان می باشند پارک ها جریان دانش و فناوری را بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، شرکتهای خصوصی و بازار به حرکت انداخته، مدیریت کرده و از این طریق سبب توسعه شرکت های دانش بنیان می گردند. شکل گیری و توسعه بسیاری از پدیده های نوظهور عرصه فناوری از درون پارک ها می باشد .به بیان دیگر، پارک های علم و فناوری موتورهای توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند موضوعی که این روزها دغدغه اقتصاد کشور است.
پارک های علم و فناوری در ایران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند، این مراکز (پارک ها) جوان بوده و از عمرشان مدت طولانی نمی گذرد؛ لذا نیازمند توجه، حمایت و همکاری از سوی مقامات محلی (محدوده  فعالیت) هستند؛ همکاری و حمایت هایی که نه لزوما مادی بلکه بیشتر فرهنگی است و زمینه های ترویج ، تشویق و حرکت بسمت اقتصاد دانش بنیان را تسریع می بخشد. بیایید گوشه چشمی به این طلایه داران عرصه علم و فناوری کشور داشته باشیم! و موجبات رشد، پیشرفت و توسعه کشور را سبب شویم.
ندا بهمنی کارشناس ارشد کارآفرینی و مدرس دانشگاه
پسندیدم(10)نپسندیدم(0)

2 نظر برای “طلایه داران عرصه علم و فناوری را دریابیم….”

  1. ناشناس گفت:

    قرار بود که پارک های علم و فناوری چنین باشند!
    اما آیا چنین هستند؟

    پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
  2. سید محمد گفت:

    باسلام حسادت مانع کمک نمودن به قشر مخترعین وکاشفین می باشد یاعلی مدد.

    پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *