آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
یادداشت / ندا بهمنی

طلایه داران عرصه علم و فناوری را دریابیم….

مسافر: ” پارک علم و فناوری لطفا!”

باز خبر,مسافر: ” پارک علم و فناوری لطفا!”

راننده: “ببخشید متوجه نشدم کجا؟!!” ،”کدوم پارک؟! ، تازه باز شده؟؟!، نشنیدم آدرسشو میدونید خودتون؟”…..
این پرسش های متداولی است که مراجعه کنندگان به پارک علم و فناوری بسیار می شنوند. به قول حضرت حافظ”یا من خبر ندارم یا او نشان ندارد”. برای رهایی از این بی خبری گریزی به آمار و اطلاعات می زنیم؛ ایران رشد بسیار عالی در پژوهش و تولید علم دارد و آن طور که آمارها نشان می دهد تا سال ۲۰۱۸ به رتبه چهارم تولید علم جهانی خواهد رسید اما پرسش اینجاست، آیا تنها با تولید مقاله و پژوهش از وابستگی به اقتصاد نفتی و منابع زیرزمینی رهایی خواهیم یافت؟
پاسخ این پرسش ها در شناخت صحیح از پارک علم و فناوری نهفته است در حقیقت اگر پارک های علم و فناوری را بخوبی درک کنیم چالش های پیش رو از میان برداشته می شود. در تعاریف علمی، پارک علم و فناوری “سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت ها و  مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند”.
علت اطلاق نام” پارک” هم  این است که فضای مفرح و مناسبی برای کار متخصصان و نخبگان فراهم می‌کرد و امکان رشد هسته اولیه یک کسب و کار را فراهم می کند .  اساسا فلسفه وجودی پارک های علم و فناوری حمایت از ایده ها و تبدیل دانش به ثروت می باشد و جایگاهی برای توسعه نوآوری های دانش محور هستندکه این امر هم موجب گسترش علم و فناوری شده و هم از خروج نخبگان به خارج از کشورجلوگیری می کند.
در حقیقت پارک های علم و فناوری، راه برون رفت از اقتصاد نفتی و منابع زیرزمینی و حرکت بسمت اقتصاد دانش بنیان می باشند پارک ها جریان دانش و فناوری را بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، شرکتهای خصوصی و بازار به حرکت انداخته، مدیریت کرده و از این طریق سبب توسعه شرکت های دانش بنیان می گردند. شکل گیری و توسعه بسیاری از پدیده های نوظهور عرصه فناوری از درون پارک ها می باشد .به بیان دیگر، پارک های علم و فناوری موتورهای توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند موضوعی که این روزها دغدغه اقتصاد کشور است.
پارک های علم و فناوری در ایران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند، این مراکز (پارک ها) جوان بوده و از عمرشان مدت طولانی نمی گذرد؛ لذا نیازمند توجه، حمایت و همکاری از سوی مقامات محلی (محدوده  فعالیت) هستند؛ همکاری و حمایت هایی که نه لزوما مادی بلکه بیشتر فرهنگی است و زمینه های ترویج ، تشویق و حرکت بسمت اقتصاد دانش بنیان را تسریع می بخشد. بیایید گوشه چشمی به این طلایه داران عرصه علم و فناوری کشور داشته باشیم! و موجبات رشد، پیشرفت و توسعه کشور را سبب شویم.
ندا بهمنی کارشناس ارشد کارآفرینی و مدرس دانشگاه
پسندیدم(10)نپسندیدم(0)

2 نظر برای “طلایه داران عرصه علم و فناوری را دریابیم….”

  1. ناشناس گفت:

    قرار بود که پارک های علم و فناوری چنین باشند!
    اما آیا چنین هستند؟

    پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
  2. سید محمد گفت:

    باسلام حسادت مانع کمک نمودن به قشر مخترعین وکاشفین می باشد یاعلی مدد.

    پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *