اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
انتقاد تند نماینده اهواز از ادعای آبگیری هورالعظیم

تالابی که در سایه بی تدبیری سازمان محیط زیست نابود می شود

خشکی از یک سو و آلودگی ناشی از رهاسازی فاضلاب از سوی دیگر ادامه حیات را برای گیاهان و جانوران تالاب غیرممکن ساخته. اینکه در روز روشن مرگ را رنگ کنیم و در قالب احیا به جامعه بفروشیم یک فاجعه جبران ناپذیر است. شرکت نفت، هورالعظیم را خشک کرد نه احیا.

به دنبال ادعاهای مجدد ابتکار طی روزهای گذشته مبنی بر آبگیری ۶۳ در صدی تلاب هورالعظیم، علی ساری، نماینده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: هورالعظیم بیمار است و علاج این بیماری، همتی عالی، ملی و همگانی را می طلبد. ادعای آبگیری و احیای هورالعظیم که متاسفانه بارها از سوی رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده با واقعیتهای حال حاضر، فاصله بسیار دارد.

وی ادامه داد: بر خلاف این ادعا که شرکت نفت تالاب هورالعظیم را احیا کرده باید بگویم زمینهای وسیع خشک شده توسط شرکت نفت و روستاهایی در زمانهای نه چندان دور در حاشیه و در بطن تالاب بودند اما اکنون از این مناطق تنها چشم اندازی در دوردست ها از هوالعظیم به چشم می خورد. خشکی از یک سو و آلودگی ناشی از رهاسازی فاضلاب از سوی دیگر ادامه حیات را برای گیاهان و جانوران تالاب غیرممکن ساخته. اینکه در روز روشن مرگ را رنگ کنیم و در قالب احیا به جامعه بفروشیم یک فاجعه جبران ناپذیر است. شرکت نفت، هورالعظیم را خشک کرد نه احیا.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه که از بلایایی که به جان محیط زیست استان خوزستان افتاده تاسف بارتر است، ادعای آبگیری ۶۳ درصدی تالاب هورالعظیم است چرا که وقتی علی رغم واقعیتهای موجود، فقط بدنبال اثبات نظریه فردی و شخصی خود درباره یک موضوع ملی هستیم و نه تنها نگاه علمی، بلکه حقیقت را در دنیای سیاست محو می کنیم دیگر امیدی به بهبود اوضاع برای مردم باقی نمی گذاریم.

وی ادامه داد: ای کاش به جای آنکه به بیان یک یا دو جمله مبنی بر ادعای آبگیری ۶۳ در صدی تالاب هورالعظیم اکتفا کنند، یک بار برای همیشه به این پرسش ها پاسخ دهند که وقتی میگویند ۶۳ درصد از تالاب هورالعظیم آبگیری شده منظور چیست؟ ۶۳ درصد از چه کلّی را مدنظر دارند؟ ۶۳ درصد از مساحت تالاب، احیا شده یا ۶۳ درصد حجم آب گذشته آن تامین شده؟ منظورشان، ۶۳ در صد از بخش داخلی تالاب است یا کل هور را مدنظر دارند؟ دایک مرزی در اینجا چه نقشی ایفا میکند؟ آیا گستره ای که توسط وزارت نفت، با نظارت یا بدون نظارت سازمان محیط زیست خشک شده و اکنون فاقد پوشش گیاهی و جانوری است و تنها با عمق ده الی سی سانتیمتر، آبگیری شده را جزو آن ۶۳ درصد محسوب کرده اند؟ آیا پساب صنعتی و کشاورزی و زهآب صنایع نیشکر را که بدون رعایت استانداردها و فقط بنا به سود صنایع مذکور در تالاب رهاسازی می شود و جز ضرر و زیان غیرقابل جبران، ثمری برای هورالعظیم ندارد را جزو آن ۶۳ درصد مورد ادعا منظور کرده اند؟

ساری یادآور شد: اگر به آسیبهای طبیعی و زیست محیطی، اثرات منفی کوچ ساکنان اصلی تالاب و همچنین نابودی تدریجی اما رو به افزایش گونه های گیاهی و جانوری توجه نکنیم و عواقب تغییرات اقلیمی و منطقه ای را مدنظر نداشته باشیم، با نابودی یک فرهنگ و تمدن تاریخی در هور مواجه خواهیم شد. امروز وقت آن فرارسیده که با تدبیر و اقتدار در جهت رسیدگی به نیت های پشت پرده و عملکرد نامطلوب مسئولان ذی ربط که حقوق مسلم هموطنان را ادا نکرده و در اجرای وظایف محول شده کوتاهی می کنند قاطعانه اقدام شده و به منظور پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر این بی تدبیری، با بهره جستن از کارشناسان و محققان راهکار برون رفت از فاجعه پیش رو جستجو و محقق شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که عملکرد نظارتی سازمان محیط زیست هیچگاه در محک واقعی قرار نگرفته و آن سازمان نیز هیچگاه کارنامه خود را در برخورد با عواقب هر عملکرد نادرست سازمانها و صنایع آلاینده مخصوصا در حوزه در حال نابودی رودها و تالابها را ارائه ننموده است افزود: لازم است به منظور تحقق برنامه های احیای تالابها، به دور از تسامح و تساهلی که طی سال های متمادی و نه تنها در یک یا دو دولت، در سازمان حفاظت محیط زیست به رویه ای جاری بدل شده است راهکار مناسب توسط کارشناسان خبره ارائه داده شود و اجرای آن هم توسط سازمانها و ارگان ذیربط بدون فوت وقت، تحقق یابد تا شاهد این وضعیت نباشیم که با طرح ادعایی واهی و ارائه اعدادی صوری همچون ۶۳ درصد مذکور که با واقعیتهای عینی و حتی تصاویر ماهواره ای مطابقت ندارند وقت خود و جامعه را تلف کرده و عملکردی غیرواقعگرایانه به نمایش بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی هورالعظیم به هیچ وجه در چارچوب تعاریف علمی تالاب ها جایی ندارد اظهارداشت: این تالاب در واقع متشکل از چند خاکریز و استخر ماهی است که  با پساب های کشاورزی و فاضلاب شهری چندین ساله پر شده است. از مسئولان ذی ربط سوال می کنم، کجای دنیا تالابی را می شناسید که متشکل از دایک، خاکریز، جاده، دریچه و دکلهای حفاری باشد؟ هورالعظیم نابود شده و نفس های آخر را می زند و آنچه موجود است معجونی از پساب کشاورزی، زهاب نیشکر و فاضلاب شهری است.

علی ساری با اشاره به شکست دایک مرزی در هورالعظیم گفت: ساخت دایک و خاکریز در وسط یک زیستگاه تالابی از نظر زیست محیطی و در سطح بین المللی یک تخلف بزرگ شمرده می شود. این خاکریز تالاب را از حالت طبیعی خود خارج ساخته و دگرگونی های جبران ناپذیری بر پیکره بقایای هورالعظیم به جا گذاشته است. کاملا واضح است که وقتی یکی از این خاکریزها را باز می کنند این گنداب به سرعت از آن خارج می شود چرا که اطراف این خاکریزها خشک و بیابان است.

وی در پایان با ابراز تاسف از اصرار معصومه ابتکار بر طرح ادعای آبگیری ۶۳ در صدی تالاب هورالعظیم گفت: متولیان، سری به شهرهای حاشیه هورالعظیم (رفیع، بستان، سوسنگرد و هویزه) بزنند و ببینید مردم آنجا چه آبی می نوشند. علی رغم اینکه پس از سفر رئیس جمهور به این مناطق کیفیت آب شرب تا حدودی بهبود یافت اما مردم این مناطق همچنان آب تصفیه شده را از تصفیه خانه های شخصی خریداری می کنند چون فاضلاب و پساب کشاورزی در رودخانه کرخه و شاخه های فرعی به شدت نفوذ کرده و استفاده از آن را خطرآفرین ساخته است. فاضلابی که در نهایت در هورالعظیم ذخیره شده و  تحت عنوان “عنوان آبگیری ۶۳ درصدی”  از آن یاد می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته، جواد کاظم نسب الباجی، نماینده مردم اهواز نیز در واکنش با ادعای آبگیری ۶۳ در صدی هورالعظیم که توسط ابتکار در رسانه ها عنوان شده بود گفت: این نهایت ناجوانمردی مسئولان است که گهگاه دریچه هایی که گندابی آلوده را به تالاب مرده هورالعظیم وارد می کنند، باز کرده و تصاویر آن را به گونه ای جلوه دهند که به نظر برسد آنچه از دریچه ها خارج می شود آب شیرین است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *