آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
در پی فضاسازی رسانه های ترکیه علیه ایران؛

هشدار سفیر ایران در آنکارا نسبت به اقدامات ضد ایرانی در ترکیه

محمد ‌ابراهیم طاهریان، سفیر ایران در آنکارا، به رسانه‌های ترکیه نسبت به «فضاسازی کاذب» علیه ایران و «تحریک افکار عمومی» در ترکیه هشدار داد.

بازخبر / سایت رادیو فردا با انعکاس این خبر نوشت:محمد ‌ابراهیم طاهریان بدون اشاره به مورد خاصی از این فضاسازی ها به خبرگزاری تسنیم گفت: «فضای روانی» جامعه ترکیه در پی تحولات اخیر منطقه «تند» شده است که به گفته او، «توسعه و عدم‌کنترل این فضا می‌تواند بحران‌ساز شود.»

سفیر ایران در آنکارا افزود:«اگر به‌ جای دیپلماسی، هدایت اوضاع در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، امکان کنترل و مدیریت در دست سیاستمداران نخواهد بود» و «بروز آسیب‌هایی همانند ترور سفیر روسیه غیر قابل کنترل می‌شود.»

آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا، روز دوشنبه از سوی یک مامور امنیتی ترکیه هدف قرار گرفت و کشته شد.

محمد ‌ابراهیم طاهریان در بخش دیگری از سخنانش رسانه‌های ترکیه را متهم کرد که اطلاعیه‌های مختلف سفارت ایران را بازتاب نداده اند و پردازش‌های «غلط» و گزارش‌های «کذبی» منتشر می‌کنند.

سفیر ایران بدون اشاره به این پردازش ها و گزارش ها، فعالیت رسانه‌های ترکیه را در جهت «سیاه‌ نمایی عمدی در قبال تحولات سوریه به‌ قصد تحریک افکار عمومی» ارزیابی کرد.

وی همچنین گفت سانسورهای پیاپی نسبت به اعلام حمایت‌های قاطع ایران از ملت و دولت ترکیه در قبال کودتای نافرجام ۲۵ تیر و ابراز «تنفر» نسبت به اقدامات تروریستی در ترکیه از دیگر اقدامات این رسانه‌هاست.

ایران از نخستین کشورهایی بود که این کودتا را محکوم و از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حمایت کرد.

آقای طاهریان حضور «مستشاری» ایران در سوریه را به خواست دولت این کشور اعلام کرد و افزود که «دروغ‌های ساختگی زیادی این روز‌ها از سوی تروریست‌ها و حامیان آن‌ها تولید و پخش می‌شود.»

سفیر ایران همچنین با انتقاد از ایجاد «فضای احساسی» در برخی رسانه ها افزود که آنها به هر دلیل تلاش می‌کنند «از انتشار دیدگاه‌های ایران ممانعت و پیام‌های روشنگرانه ایران را سانسور کنند.»

رادیو فردا افزود: اختلاف ایران و ترکیه بر سر مسائل سوریه در سال‌های اخیر بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌‌های دو کشور داشته است٬ به طوری که برخی از این رسانه‌ها گزارش‌ها٬ گفت‌ و ‌گو‌ها و اخبار انتقادی و صریحی درباره سیاست طرف مقابل منتشر کرده‌اند.

تقابل برخی رسانه‌های ایران و ترکیه در مورد تحولات سوریه در شرایطی ادامه دارد که وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه روز سه شنبه اول دی، در نشست مسکو اعلام کردند که به باور آنها بحران سوریه، راه حل نظامی ندارد.

این سه کشور همچنین بر اولویت مبارزه با «تروریسم» در سوریه توافق کرده و بر پشتیبانی کامل خود از «حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری سوریه به عنوان یک حاکمیت چند قومیتی، چند مذهبی، غیرفرقه‌ای، دمکراتیک و سکولار» تأکید کرده‌اند.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری ها، در پایان نشست مسکو، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در سخنانی نقش ایران در بحران سوریه را سازنده و مثبت ارزیابی کرده بود.

سفیر ایران در ترکیه در این زمینه گفت: «در مسئله سوریه٬ گفتمان سطح بالا میان مقامات و دیپلما‌ت های ارشد دو کشور {ایران و ترکیه} برای رسیدن به نقطه مشترک در جریان است.»

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *