اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
یادداشت / فرزانه مسلم زاده

کشاورزان هرمزگانی را دریابید

چندی پیش کشاورزان رودانی در اعتراض به کاهش قیمت بادمجان؛ محصولات تولیدی خود را در خیابان رها کردند.

بازخبر / فرزانه مسلم زاده  – چندی پیش کشاورزان رودانی در اعتراض به کاهش قیمت بادمجان؛ محصولات تولیدی خود را در خیابان رها کردند.
این خبر فاجعه ای عظیم برای جامعه کشاورزی استان هرمزگان بود ؛ استانی که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در بیان عملکرد بیلان کاری خود در سفر هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی ، خرید تضمینی گندم اش در سال ٩۴ و ٩۵ به رقم ۵٨ هزار تن ارتقا پیدا کرده است .
اگرچه توفیقات در افزایش تولید گندم در استان هرمزگان طی سالهای اخیر و ارتقاء رقم ۱۹ هزار تنی خرید گندم در سال ۹۲ به ۵۸ هزار تن در سال ۹۵ بسیار قابل تحسین است ، ولی آقای وزیر آیا محصولات دیگر را نباید دریابید !
رییس جهاد کشاورزی هرمزگان ، تعداد ٣٨ واحد در بخش کشاورزی را از رکورد خارج کرده است ، این امر در کنار اقدامات ارزنده ی سازمان جهادکشاورزی قابل تقدیر است . تدوین سند راهبری مدیریت استراتژیک و سند توسعه شیلات ،صدور ۸۵ هزار مجوز پرورش در قفس ، رفع موانع تولید براساس برنامه دولت ، تولید ۳۳ سازه آبخیزداری با مشارکت صددرصدی مردم اینها پاره ای از دستاوردهای بزرگ سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بود که رییس این سازمان پنج شنبه گذشته در خطاب به وزیر جهاد کشاورزی بیان نمود .
حال با این توفیقات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ، آیا نمی توان چاره ای برای محصولات گوجه و بادمجان و فلفل و … روی دست مانده کشاورزان زحمت کش اندیشید  ؟!
آقای  وزیرجهادکشاورزی شما در سفر خود به هرمزگان ، خطاب به کشاورزان گفتید هیچ توقعی از دولت و دولتی ها برای خرید محصولات خود نداشته باشید . خوب پس راهکارهای  لازم را به کشاورزان بدهید و بگویید که چه کنند ، به کارشناسانتان بگویید آموزشهای لازم را به کشاورزان برای رعایت الگوی کشت بدهند و یا اینکه سرمایه گذاران را ترغیب کنید که صنایع تبدیلی را در این استان راه اندازی نمایند .
آقای وزیر ، سود تسهیلات کشاورزی را کاهش دهید و به مدد این قشر ضعیف بیایید . آقای وزیر شما راهکار بدهید که کشاورزان چه کنند که این اتفاق هر ساله عدم برداشت محصول توسط کشاورز بدلیل نداشتن سود و نبود خریدار تکرار نشود .
نبود نظارت صحیح باعث شده”دلال‌ها” قیمت را تعیین می‌کنند و کشاورزان متضرر شوند. دلالان محصولات کشاورزی ،همیشه در حق کشاورزان جفا می کنند و ییشترین سود عاید آنها می باشد . سازمانهایی چون جهاد کشاورزی بایستی نظارت دقیق و کاملی بر روند قیمت گذاری و فروش محصولات داشته باشند .
اگر این واسطه گری حذف گردد و کشاورزان چه به تنهایی و چه با کمک سازمان جهاد کشاورزی و یا خانه کشاورز بتوانند محصولات خود را به دست مصرف کننده واقعی خود در شهر برسانند قطعا سود محصولات عاید خودشان خواهد شد .
کشاورزانی که در گرمای شدید به کاشت و برداشت محصول می پردازنند ،عدم تحقق وعده دولت در بخش سود و جرایم کشاورزی را دیده و رنجیده خاطر شدند و در اتمام فصل برداشت هم هیج سودی عایدشان نمی شود .
به گفته ” عزیز سیدی ” مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ،علت اصلی اینکه کشاورزان رودانی بادمجان خود را  دورریختند این بود که سال قبل بادمجان برداشت شده به ایام اربعین برخورد کرد و با توجه به صادرات به عراق قیمت خوبی پیدا کرد و امسال با عقب آمدن تاریخ اربعین و عدم همزمانی با این ایام و همچنین عدم رعایت الگوی کشت به خیال سود سال گذشته علیرغم توصیه های متعدد و کلاسهای آموزشی متعدد ، کشاورزان دچار مشکل شدند.
به گفته این مسول ، عدم وجود تشکل و تعاونی خرید و صادرات محصولات کشاورزی استان یکی از عمده ترین دلایل این معضل می باشد .
وی ، عدم توجه برخی از کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی و عدم پیروی از الگوی کشت را از دیگر مشکلات بیان داشت .
از سوی دیگر کشت محصولات غیراقتصادی مانند بادمجان،پیاز و گوجه فرنگی بدون درنظر گرفتن و پیش بینی شرایط بازار محصولات کشاورزی در کشور و توسعه‌ کشت های گلخانه ای در نقاط سردسیر کشور و توجه و نیاز  کمتر به محصولات خارج از فصل استان باعث شده تا توجه به این محصولات کمتر باشد .
همچنین همزمانی برداشت برخی از محصولات استان با نقاط دیگر کشور بخصوص در مناطق جنوبی کشور و در نتیجه اشباع محصولات در بازار مصرف نیز باعث انباشته شدن محصولات کشاورزی استان شده است .
ناکافی بودن سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان هرمزگان نیز  یکی دیگر از دلایل مشکلات کشاورزی در استان بوده و لزوم ورود سرمایه گذاران در زیر بخشهای مرتبط با فرآوری محصولات را به مدد می طلبد .
اگر سرمایه گذاران به میدان عمل بیایند و دولت با ترغیب آنها و دادن تسهیلات کم بهره ، صنایع تبدیلی را در استان راه اندازی کند بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد . اگر کارخانه هایی مثل تولید رب  گوجه و کنسروهای گوجه و بادمجان و … در استان تاسیس شود ، کشاورزان دیگربا خیال آسوده به کاشت و برداشت محصولات خود می پردازنند و دغدغه ی عدم خرید محصولات خود را ندارند .
آقای وزیر به مدد کشاورزان استان هرمزگان بیایید و با جذب سرمایه گذار در بخش کشاورزی دغدغه های کشاورزان را برطرف کنید .

پسندیدم(6)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *