آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
هماهنگی عملیات داعش و النصره از یک اتاق فکر واحد | آمریکایی‌ها از تکفیری‌ها حمایت می‌کنند

مهتدی: آمریکایی‌ها تلاش زیادی کردند مانع آزادی حلب شوند

محمد علی مهتدی، دیپلمات و بازنشسته وزارت امور خارجه و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عملیات داعش در تدمر با هدف کاهش فشار ارتش سوریه بر حلب بود.

بازخبر / عملیات نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای آزادسازی محله‌های شرقی که به مدت چندین سال در اشغال گروه‌های تروریستی به سرکردگی جبهه‌النصره قرار داشت، با فتح آخرین قلعه تکفیری‌ها به پایان رسید و به این ترتیب دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی این کشور آزاد شد. با توجه به پراکندگی و پیچیده بودن مسائل میدانی در سوریه، مناطقی در سوریه بارها دست به دست شده و فضای شکننده ای وجود داشته است. نمونه آن شهر تدمر است که خبر اشغال مجدد آن به دست داعش همزمان با آزادی حلب رسید. نیروهای تکفیری جبهه النصره در حلب مستقر بودند و شهر تدمر هجوم نیروهای داعش قرار گرفته است. آیا ارتباطی بین این دو نیرو وجود دارد؟ در این باره با محمد علی مهتدی ، دیپلمات اسبق کشورمان و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

آزادی حلب از دست تکفیری ها و جبهه النصره یک پیروزی بزرگ محسوب می شود. لطفا کمی ابعاد این پیروزی را تبیین کنید. 

همانگونه که ذکر شد آزاد کردن شهر حلب و خروج کامل نیروهای تکفیری از این شهر اهمیت بسیار زیادی دارد. به چند دلیل. یک اینکه حلب بعد از دمشق مهمترین شهر سوریه است. پایتحت اقتصادی سوریه است و بخش مهمی از تروریست های تکفیری تحت عنوان ارتش شام یا ارتش فتح که در واقع همان جبهه النصره هستند  در آن شهر بودند و با ازاد کردن این شهر و ضربه سختی که بر جریانهای تکفیری وارد شد، عملا پنجاه درصد تکفیری ها غیر از داعش از صحنه خارج می شوند.
این تقابل مهمی بود و ما در چند هفته اخیر دیدیم که ارتش سوریه و نیروهای مردمی و مقاومت روز به روز حلقه های محاصره را بر بخش شرقی حلب تنگ تر کردند و این هشداری بود برای آمریکا، عربستان، ترکیه، قطر و بازیگرانی که از تروریستهای تکفیری حمایت می کنند. امریکایی ها تلاش زیادی کردند که مانع سقوط حلب شوند و هر طور که هست بخشی از شهر را در دست تکفیری ها نگه دارند تا از این مسئله در مذاکرات استفاده کنند که البته چنین موقعیتی را ارتش سوریه و نیروهای متحد بوجود نیاوردند و حلب به طور کامل آزاد شد.
آیا می شود حمله مجدد داعش به تدمر را در راستای حمایت از  جبهه النصره دانست؟ 

آنچه شاهد بودیم همین را بیان می کند. ببینید قبل از اینکه آزادی کامل حلب صورت بگیرد آمریکایی ها و دولت های هم پیمانشان و دولت عربستان سعی کردند از طریق داعش و عملیاتی که در وادی الشام پی ریزی شد، بخشی از ارتش سوریه را به وادی الشام، به بیابانهای شهر تدمر بکشانند تا فشار روی حلب کاسته شود. این عملیاتی که داعش انجام داد در شرق شهر حمص و شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) در واقع با این هدف بود که فشار را از روی شهر حلب بردارد.

پس شما معتقدید که این دو به هم مربوط بوده اند. 

نکته مهمی که وجود دارد این است که  قبلا بین داعش و جبهه النصره ارتباطی وجود نداشت. مرکز نیروهای داعش در سوریه شهر رقه است و جبهه النصره که در حلب در محاصره حضور داشت، این دو با هم خصومت داشتند و اتحاد و همکاری در بین آنها نبود، حتی در مواردی اینها با هم زد و خورد کرده اند. حالا چه شده است که داعش به کمک جبهه النصره می آید و برای کاستن فشار ارتش روی حلب عملیاتی در پالمیرا انجام می دهد تا فشار را از حلب بردارد.

اخبار ضد و نقیضی از سقوط تدمر و اشغال آن توسط داعش می رسد برخی می گویند ارتش سوریه مجددا مناطق را پس گرفته است.

در روی اینکه واقعا شهر تدمر بطور کامل سقوط کرده یا نه خبرها متناقض است. گفته می شود پس از اینکه بخشی از تدمر گرفته شد بعد از آن نیروهای داعش با ضد حمله ارتش سوریه و با دخالت نیروی هوایی روسیه مواجه شدند و از تدمر اخراج شدند. الان به نظر می رسد که این شهر به طور کامل در دست داعش نیست.

به نظرتان این دو گروه در شرایط حاضر و با تحولات رخ داده در عراق و سوریه، تغییر استراتژی داده اند؟

این نشان می دهد که یک اتاق عملیاتی در یک جایی هست که عملیات داعش و النصره را هماهنگ می کند و در واقع این چنین است. اتاق عملیاتی که سران امریکایی و صهیونیستی و نمایندگان عربستان و قطر و ترکیه حضور دارند و همه چیز در این اتاق عملیات هماهنگ می شود. در اینجاست که عملیات داعش و بقیه جریانهای تروریستی هماهنگ می شود. این دلیل خوبی برای این است که امریکا و هم پیمان آنها همچنان این جریانها را حمایت می کنند و همچنان می خواهند این گروهها را حفظ کنند.
اقای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا تاکید کرده است که در صورت سقوط شهر حلب و آزادی این شهر، بحران سوریه تمام نمی شود. این نشان می دهد که امریکایی ها و هم پیمانان آنها همچنان به طراحی برای سرنگونی یا تضعیف دولت سوریه و استفاده از جریانهای تکفیری و تروریستی ادامه خواهند داد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *