آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

حمام تاریخی گله‌داری بندرعباس بازگشایی شد+فیلم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از بازگشایی حمام تاریخی گله‌داری در بندرعباس برای بازدید گردشگران خبر داد.

بازخبر /مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از بازگشایی حمام تاریخی گله‌داری در بندرعباس برای بازدید گردشگران خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با حضور در غرفه خبرگزاری ایسنا در نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در بندرعباس پاسخگوی سؤالات خبرنگاران این رسانه بود.

 محسن ضیایی اذعان کرد: با توجه به وعده‌ای که در نمایشگاه صنایع‌دستی استان هرمزگان در اواخر تیرماه امسال، در خصوص برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی کشور در آذرماه دادم و با پیگیری‌های صورت گرفته، توانستیم علیرغم نامناسب بودن وضعیت اعتباری، این امر را محقق کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: از تمامی صنعتگران صنایع‌دستی ۳۰ استان کشور و استان هرمزگان برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم که هرکدام از این استان‌ها و شهرستان‌ها به فراخور صنایعی که در آن فعال هستند، تولیدات و محصولات خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند.

وی بابیان اینکه در هرسال ۳ استان مجاز به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی کشور هستند، اضافه کرد: امسال موفق به اخذ مجوز برگزاری این نمایشگاه برای استان هرمزگان شدیم و درمجموع ۱۲۰ غرفه را تدارک دیدیم که ۷۰ غرفه به استان‌ها و ۱۰ تا ۱۵ غرفه به استان هرمزگان به‌صورت رایگان اختصاص‌یافته و غرفه‌های دیگر توسط مجری برگزارکننده باقیمتی مناسب در اختیار متقاضیان قرارگرفته است و همچنین از ایلات و عشایر برخی استان‌های کشور برای شرکت در این نمایشگاه و اجرای برنامه‌هایی متنوع در فضای بیرون نمایشگاه دعوت کردیم.

ضیایی هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه را ترویج صنایع‌دستی با تأکید بر بومی بودن این صنایع دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف ما ترویج صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است و امیدواریم با توجه به علاقه‌مندی که صنعتگران بومی استان به این صنایع دارند و همچنین فصل مناسب هرمزگان برای میزبانی از گردشگران، ورود این صنعتگران از سایر استان‌ها بتواند سبب ترویج صنایع‌دستی در سطح کشور و تبادل فرهنگی شود.

وی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه را بازاریابی و فروش محصولات صنایع‌دستی استان دانست و عنوان کرد: یکی از محورهای مهم در بحث اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات غیرنفتی است و با توجه به پتانسیلی که درزمینهٔ صنایع‌دستی و فعالیت صنعتگران در ۴۲ رشته صنایع‌دستی بومی در  استان هرمزگان وجود دارد، باید این قابلیت را برای به دست آوردن بازارهای هدف چه در سطح کشور و چه در کشورهای منطقه، در معرض نمایش و عرضه قرار دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان، ادامه داد: علیرغم اینکه از طریق اتاق بازرگانی از صنعتگران صنایع‌دستی عمان هم دعوت کردیم تا در این نمایشگاه شرکت کنند، اما پاسخی از سوی آن‌ها دریافت نکردیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۶۴ هزار صنعتگر صنایع‌دستی شناسایی‌شده در استان داریم که می‌توانند پتانسیل خوبی برای کمک به اقتصاد خانوار باشند، افزود: بیش از ۹۵درصد صنعتگران صنایع‌دستی استان بانوان هستند که می‌توانند در درآمد اقتصاد خانوار مثمر ثمر واقع شوند.

ضیایی بابیان اینکه ممکن است تصور شود از میان ۴۲ رشته‌ای که درزمینهٔ صنایع‌دستی در استان در حال فعالیت هستند برخی از آن‌ها فراموش‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی برخلاف کاردستی است، چراکه صنایع‌دستی صنایع کاربردی است و اگر شاهد به فراموشی سپرده شدن و کاهش تولید برخی از این صنایع هستیم به این دلیل است که کاربرد خود را از دست داده‌اند.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی در حال فراموشی، اظهار کرد: شاید نیازی به منابع اعتباری زیادی نباشد و صنعتگران بتوانند با هزینه کمی شغلی را راه‌اندازی کنند اما همان منابع اعتباری کم را هم در اختیار نداریم.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: در هفته گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بازدید از صنایع‌دستی استان هرمزگان پیشنهادی را مبنی بر شناسایی برخی نقاط خاص و بازآفرینی آن‌ها به‌صورت مجتمع مطرح کرد تا علاوه بر رسیدگی بیشتر بتوانیم به‌صورت تجمعی و در صورت نیاز در شهرک‌های صنعتی جایگاهی به این صنعتگران بدهیم و شاید یکی از راهکارهای حفظ صنایع‌دستی فراموش‌شده همین باشد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای احیای برخی صنایع‌دستی در حال فراموشی مختص استان هرمزگان، اضافه کرد: صنایعی مثل سفال، چاقوسازی، پارچه‌بافی و حوله بافی با از دست دادن کاربردشان به‌مرور تولیدشان کاهش‌یافته و رو به فراموشی هستند و در حال تلاش برای احیای این صنایع هستیم.

ضیایی در خصوص صنایع‌دستی صادراتی استان اذعان کرد: رودوزی‌های سنتی، محصولات حصیری و سفال استان هرمزگان ازجمله محصولات پرطرفدار و باکیفیتی است که به کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، هندوستان، امارات و کویت صادر می‌شوند و با آماری که از اداره گمرک بندرعباس گرفتیم منهای گمرک سیریک که هنوز موفق به دریافت آمار از آن‌ها نشده‌ایم، در ۷ماه اول سال جاری ۶۵۰هزار دلار صادرات صنایع‌دستی به این کشورها داشتیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از احداث خانه‌های صنایع‌دستی خبر داد و افزود:  با توجه به سیاست‌هایی که در بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است و باهدف ایجاد اشتغال و جلوگیری از تردد صنعتگران به مراکز اصلی، اقدام به احداث خانه‌های صنایع‌دستی کردیم که شاکله اصلی آن واگذاری مکان‌هایی توسط علاقه‌مندان و خیرین است.

ضیایی ادامه داد: تا به امروز  ۴ خانه صنایع‌دستی را در روستای بلند رود و حسن لنگی در بخش مرکزی، جزیره هرمز و بندرکنگ راه‌اندازی کردیم که در حال فعالیت هستند و ۴ خانه دیگر در ماه آینده در قلعه قاضی، رویدر، سرجویه و شهیدمردان راه‌اندازی می‌کنیم و در حال رایزنی برای احداث ۴خانه دیگر تا پایان سال هستیم و تلاش می‌کنیم بعد از احداث این خانه‌ها اعتباراتی برای تجهیز آن‌ها و کمک در امر آموزش‌ها و بازآموزی‌ها بگیریم.

وی بابیان اینکه ۲۷۰ تعاونی صنایع‌دستی فعال و نیمه فعال در استان هرمزگان داریم، بیان کرد: با توجه به مراجعات بسیاری که برای درخواست وام‌های اشتغال‌زایی، اقدام برای شرکت در نمایشگاه‌ها، گرفتن غرفه‌ها برای ارائه محصولات داشتیم با همکاری اداره کل تعاون، اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان هرمزگان را راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر بسیاری از اموری که به‌صورت مستقیم با آن درگیر بودیم توسط این اتحادیه انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین از بازگشایی حمام تاریخی گله‌داری در بندرعباس برای بازدید گردشگران خبر داد و خاطرنشان کرد: این حمام جهت مرمت‌های داخلی به مدت ۹ ماه تعطیل بود و برای این مرمت‌ها حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی اضافه کرد: حمام گله‌داری یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی فرهنگی شهر بندرعباس و باقی‌مانده از دوران قاجاریه است.

ضیایی اذعان کرد: این بنای تاریخی که در سال ۷۷ با شماره ثبتی ۲۰۰۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، به حمام شاه‌عباسی معروف است و در محله اوزیها قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان تصریح کرد: این بنا دارای پنج گنبدکوچک و بزرگ است که در شمال غربی آن در ورودی قرار دارد که به‌وسیله پله‌هایی به داخل سالن اصلی هدایت می‌شود و تزیینات داخلی آن شامل مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های بسیار زیبایی است که در آن به چشم می‌خورد، ساختمان این بنا از سنگ و ساروج و گچ پخته و روکش ساروج ساخته ‌شده است.

پسندیدم(1)نپسندیدم(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *