اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

خطرناک‌ترین مرد جهان/ ایران را تحریک نکنید

«باید از نتانیاهو پرسید که کدام یک از حرف هایت دروغ است؟ قبلا که می گفتی ایران تا دستیابی به بمب هسته ای فاصله چندانی ندارد، یا الان که آن تهدید را فراموش کرده ای [و می گویی باید توافق هسته ای را باطل کرد]؟»

بازخبر /  پایگاه صهیونیستی “هاآرتص” (Haaretz) با انتشار گزارشی تحت عنوان “نتانیاهو خطرناک ترین مرد جهان” به تلاش نتانیاهو برای لغو توافق هسته ای و ارائه پیشنهاداتی در این رابطه به دونالد ترامپ پرداخته و از مقامات اسرائیلی خواسته است مانع از برگرداندن شرایط به قبل از توافق هسته ای و تحریک ایران برای از سرگیری برنامه هسته ای خود شوند.

در این گزارش می خوانیم:

«باید از نتانیاهو پرسید که کدام یک از حرف هایت دروغ است؟ قبلا که می گفتی ایران تا دستیابی به بمب هسته ای فاصله چندانی ندارد، یا الان که آن تهدید را فراموش کرده ای [و می گویی باید توافق هسته ای را باطل کرد]؟

آنطور که نتانیاهو در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه شبکه “سی بی اس” عنوان کرده است او اکنون ۵ ایده برای لغو کردن توافق هسته ای بین المللی که شش قدرت جهانی آن را امضاء کرده اند، دارد و قصد دارد آن ها را با دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا در میان بگذارد.

نتانیاهو مطمئن است که متحدی در کاخ سفید پیدا کرده است؛ چرا که ترامپ پیش از این اعلام کرده است که هر کس ریاست جمهوری آمریکا را در دست گیرد و قصد دفاع از ملت آمریکا را داشته باشد باید آماده مقابله با این توافق فاجعه بار باشد.

اما رئیس جمهور جدید آمریکا می داند که شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا اکنون در حال فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران است؛ قراردادی که ارزشی معادل ۱۶٫۶ میلیارد دلار دارد. او همچنین می داند که بسیاری از شرکت های اروپایی از جمله ایرباس اکنون در حال سرمایه گذاری در اقتصاد ایران هستند و با وجود روابط دوستانه ترامپ با کرملین، بعید است ترامپ بخواهد با لغو توافق هسته ای، امتیاز انحصاری نوسازی اقتصاد ایران را به ولادیمیر پوتین واگذار نماید.

لغو توافق هسته ای نه تنها به معنای از سرگیری تمامی فعالیت های هسته ای ایران از جمله غنی سازی با درصد بالا است بلکه باعث برانگیختن خشم شدید بین المللی علیه اسرائیل خواهد شد. این اقدام نتانیاهو به معنای اعمال فشار و تلاش برای بازگرداندن ایرانیان به خانه اول است؛ همانجایی که ایران پیش از تلاش های گسترده برای دستیابی به توافق هسته ای قرار داشت و بسیاری از تهدید جهان توسط ایران سخن به میان می آورند.

باید گفت در اعمال نتانیاهو یک تناقض مضحک وجود دارد: او در مصاحبه چند روز پیش خود عنوان کرد که ایران برای تجدید برنامه هسته ای خود عجله نخواهد کرد و قبل از توافق نیز عجله ای برای ساخت بمب نداشته است چرا که از مجازات آن می ترسیده است.

باید همانگونه که در دادگاه از متهم ها سئوال می شود از نتانیاهو پرسید که کدام یک از حرف هایت دروغ است؟ قبلا که می گفتی ایران تا دستیابی به بمب هسته ای فاصله چندانی ندارد، یا الان که آن تهدید را فراموش کرده ای [و می گویی باید توافق هسته ای را باطل کرد]؟

البته ممکن است او در هر دو زمان دروغ گفته و می گوید. مسئله مهم این است که حتی اگر توافق هسته ای به قدرت خود باقی بماند و نتانیاهو نیز تا ده سال آینده بر قدرت باقی باشد، او در آن زمان توافق هسته ای به پایان می رسد نیز نخواهد توانست رهبران جهانی را در مقابل ایران بسیج نماید چرا که هیچ کس اشک گرگ را باور نمی کند هر چند نیاز واقعی در کار باشد. هیچ نخست وزیری در اسرائیل دیگر قادر نخواهد بود که رهبران جهانی را متقاعد کند که اسرائیل در خطری جدی قرار دارد؛ نه فقط از سوی ایران بلکه هر خطر دیگری.

دروغ نتانیاهو در رابطه ایران او را به خطرناک ترین مرد برای امنیت اسرائیل تبدیل کرده است. اما اگر او موفق شود توافق هسته ای را لغو نماید، خطرناک ترین مرد در جهان نیز خواهد بود.»

پسندیدم(3)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *