آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
بدعهدی در برجام پاسخ قاطع ما را به دنبال دارد، در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم

روحانی:صراحتا می‌گویم نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد

رئیس جمهور گفت:‌ ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجهه با هرگونه بدعهدی، تعلل، تاخیر و یا نقض در اجرای برجام قاطع عمل می کنیم.

بازخبر / در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در زمان تقدیم لایحه بودجه سال ۹۶، به تصویب تمدید قانون داماتو در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان داد.

او گفت: بدیهی است ما با کشورهای که سالیان متمادی دچار تخاصم یا چالش بوده ایم و در حوزه های متعدد هنوز هم با چالش مواجه هستیم مسیر همواری را در اجرای برجام نداشته باشیم و لازم است همانطور که تاکنون نیز چنین بوده رفتار طرف های مقابل را به دقت رصد کرده و به بدعهدی آنان واکنش نشان دهیم.

رئیس جمهور گفت: برجام توافقی برد- برد برای همه طرف هاست و هرکدام از کشورهای طرف توافق که در تقویت اجرای آن فعال تر باشند از اجرای آن بیشتر نفع خواهند برد. ما بهره گیری از فرصت های اقتصادی بین المللی و گسترش تعاملات اقتصادی با سایر کشور را حق خود می دانیم و در این زمینه منتظر اجازه هیچ کشوری نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: ظرف روزهای گذشته مجلس نمایندگان و سنای آمریکا طرح تمدید تحریم معروف به آیسا را مصوب کرد. لازم می دانم به چند نکته در این زمینه اشاره کنم. اولا گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی موید این واقعیت است که از زمان اجرایی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و به آنها پایبند بوده است.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم برجام یک سند معتبر بین المللی است که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است و اجرای دقیق و صحیح آن می تواند دستاوردهای مهمی را برای کشورهای مشارکت کننده در آن و حتی کل جامعه بین الملل به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: ثانیا جمهوری اسلامی ایران همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، هیچگاه نقض کننده برجام نبوده و نخواهد بود. ما به تعهدات خود پایبندیم اما به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می کنم که نقض برجام را از سوی هیچکدام از اعضای ۱+۵ تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد.

وی گفت: مصوبه اخیر کنگره آمریکا با برجام مغایرت دارد و ناقض آن است،‌ لذا رئیس جمهور آمریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تایید و به ویژه اجرای آن جلوگیری کند.

روحانی اظهار کرد:‌ صریحا اعلام می کنم چناچه مصوبه اجرا شود نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به دنبال خواهد داشت. حتی امضای آن توسط رئیس جمهور آمریکا را نیز خلاف تعهدات آمریکا می دانیم و با عکس العمل مقتضی روبه رو خواهد شد.

وی بیان کرد: در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قانون مصوب شورای اسلامی در جلسه همین هفته هیات نظارت بر اجرای برجام، تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و به اطلاع مردم خواهیم رساند.

رئیس جمهور گفت:‌ ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجهه با هرگونه بدعهدی، تعلل، تاخیر و یا نقض در اجرای برجام قاطع عمل می کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که «نکته سوم رشد اقتصادی است که به جز دولت یازدهم هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی تا به حال کار خود را با نرخ رشد منفی اقتصادی آغاز نکرده است در حالی که این دولت در شرایطی کار خود را آاغاز کرد که اقتصاد کشور دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کرده بود. رکود سال های ۹۱ و ۹۲ اگرچه بخش های مختلف اقتصاد را به اشکال مختلفی متاثر ساخت اما صرف نظر از آثار کوتاه مدت آن به نظر میرسد متاسفانه روند رشد اقتصادی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد و آن را کند نموده است و به همین دلیل به نظر میرسد بازگشت به سطح درآمد ملی به قبل از سال های۹۱ و ۹۲ در دوره ای طولانی تر اتفاق بیفتد. »

وی افزود: تدابیر اندیشیده شده از سوی دلوت اگر چه از عمق این رکود کاسته است اما افت کم سابقه قیمت نفت از نیمه دوم ۹۳ تاثیر منفی شدیدی بر اقتصاد و بودجه دولت بر جای گذاشت. خوشبختانه با گشایش های برجام تولید و صادرات نف افزایش یافت و همین امر سبب شد تا کاهش قیمت نفت آثار منفی کمتری در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای نفتی داشته باشد.

روحانی با بیان این نکته که با شکل گیری چشم انداز مثبت از آینده و بهبود در فعالیت های کسب و کار در بهار امسال بنابر گزارش رسمی مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور به ۴٫۴ درصد رسید، گفت: در بخش صنعت بیشترین آسیب را در خلال رکود سال ۹۱ و ۹۲ بیشتری آسیب را ردیده بود به رشد ۴٫۲ درصدی رسید.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: موضوع بعدی عملکرد دولت در بخش های مختلف است،‌اگر چه سه شاخص کلان اقتصادی یعنی تورم،‌رشد اقتصادی و اشتغال تا حدود زیادی بیانگر مجموعه عملکرد دولت در سه سال گذشته است اما مناسب میدانم به اختصار به برخی از دستاوردهای دیگر دولت اشاره کنم. طی سه سال اخیر، دولت یازدهم کوشیده است تا ارائه خدمات در دورترین نقاط شهری و روستایی را بهبود بخشد. هر چند باید اذغان کرد تا رسیدن به نقطه مطلوب که در شأن ملت شریف ایران است فاصله داریم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *