چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد ۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب

ملکه دورگه ایران؛ از سیاست تا سودای بازیگری

ثریا اسفندیاری؛ همسر دوم محمدرضا شاه را که با علاقه به سینما به فعالیت در این عرصه پرداخت، بیشتر بشناسید.

بازخبر / تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.
شاه و اطرافیان او که این شب ها سوژه اصلی «معمای شاه» شده اند، بخش پررنگی از تاریخ را در برگرفته اند. ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضا یکی از اشخاصی است که کمابیش برای مدتی در این تاریخ حضور داشته و به عنوان ملکه معرفی شده بود.
وی که متولد تیرماه ۱۳۱۱در اصفهان است، پس از نشان دادن عکس هایش توسط عمه اش به خانواده پهلوی، به تهران دعوت و در بهمن ۱۳۲۹ بعد از مهمانی که در آن با شاه ملاقات کرد، همسر دوم محمدرضا شد.
ملی شدن صنعت نفت در دوره نخست وزیری مصدق و سپس سرنگونی او با کودتای آمریکایی انگلیسی ۲۸ مرداد۱۳۳۲ و بازگشت شاه و ثریا بعد از فرار از ایران جزو وقایعی بودند که بعد از ورود ثریا به دربار رخ داد.
ثریا که مادری آلمانی داشت، در کودکی بعد از شیوع بیماری در محل سکونتشان، راهی برلین می شود و بعد از بازگشت به ایران در مدرسه آلمانی‌های مقیم اصفهان تحصیل می کند.
او به زبان های آلمانی، فرانسه و انگلیسی مسلط بود و به دلیل چهره ای که داشت مورد توجه شاه قرار گرفت. برخی او را “ملکه ای با چشمان زمردین” می خواندند اما پس از مدتی زندگی و عدم بچه دار شدن، شاه موضوع گرفتن زن دیگری را مطرح کرد و ثریا که مخالف این اتفاق بود درخواست جدایی کرد.
پس از این محمدرضا، ثریا را به سوئیس فرستاد و در نهایت در ۲۴ اسفند ۱۳۳۶ رسمأ از وی جدا شد.
*ثریا بازیگر می شود
ثریا بعد از جدایی از شاه با ثروتی که به دست آورده بود، مشغول سفر و خوشگذرانی شد و به جهت علاقه شدیدش به بازیگری، پیشنهاد  فرانکو ایندووینا کارگردان ایتالیایی را پذیرفت و در فیلم  «سه چهره یک زن» ایفای نقش کرد.
این آشنایی منجر به ازدواج فرانکو و ثریا شد اما مدتی بعد از گذشت این زندگی مشترک، فرانکو نیز در سانحه هوایی می‌میرد.
ثریا سرانجام درسال ۱۳۸۰ و در سن ۶۹ سالگی بر اثر سکته در آپارتمان لوکسش در پاریس جان خود را از دست داد.
پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *