اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
به مناسبت پیاده روی اربعین

پیاده تا کربلا،سواره تا عرش خدا

یادداشت/ علی اکبر میرزایی

 باز خبر, هر جا که سر می زنیم و یا احوال کسی را می پرسیم،یا درکربلاست و یا در مسیر و یا قصد رفتن دارد و یا یکی از نزدیکان و دوستانش عازم این سفر معنوی هستند.
حال فارغ از عزیمت و رفتن،خوب است به دو نکته اشاره کنیم:

اول:اهمیّت پیاده روی
دوم:آثار و برکات آن
تردیدی نیست که توجه به شعائر الهی،نقش بسزایی در پیشرفت معنوی انسان دارد؛شعائری مثل حج، پرداخت زکات،ادای فریضه نماز و به جا آوردن روزه،خواندن نماز به جماعت،برگزاری نمازهای عید فطر و قربان و…
برای اهمیت این مسأله همین بس که به آیات و روایات پیرامون این موضوع بپردازیم.

پیرامون اقامه نماز،پرداخت زکات، روزه داری و توجه به نیازمندان یک مسأله کاملا آشکاری در قرآن و روایات است؛همان طوری که بارها در قرآن آمده است:«أقیموا الصّلاه» یا «آتوا الزّکاه» یا «فصلّ لربّک وانحر» یعنی:«برای خدا نماز بخوان و شتر نحر کن.»
در مورد پیاده روی به کربلا نیز از یک طرف زنده کردن شعائر الهی است؛ همان طور که در فرازی از دعای ۲۳ صحیفه سجادیه آمده است:«خدایا! بر من به واسطه به جا آوردن حج، عمره،زیارت قبر رسول خدا و اهل بیتش تا زمانی که زنده ام،منّت بگذارو آنها را مقبول درگاه خود قرار بده.»

از طرفی دیگر روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرموده است:«کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) برود، خداوند به هر قدمی که بر میدارد،یک کار خیر برای او می نویسد و یک گناه از او محو می کند و یک درجه مرتبه اش را بالا می برد و زمانی که از کربلا برگشت،فرشتگان الهی به او می گویند:ای ولیّ خدا! تو از حزب و گروه خدا،رسولش و اهل بیت پیامبر می باشی.» [کتاب کامل الزّیارات،صفحه۱۳۴] بنابراین پیاده روی اربعین نه از یک جهت،بلکه از چند جهت دارای آثار، برکات وثواب است که مهم ترین آنها رضایت الهی است که باعث توفیقات فراوان خواهد شد.

(علی اکبر میرزایی-استاد حوزه و دانشگاه)

پسندیدم(6)نپسندیدم(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *