اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

چه چیزی در این مجلس تغییر کرد؟

«جلسه رای اعتماد دیروز و رای نمایندگان مجلس به سه وزیری که در مجلس گذشته کنار گذاشته شدند، نشان می‌دهد تنها راه تغییر و اصلاح امور از صندوق رای می‌گذرد؛ هر چند این مسیر زمان‌بر و بلندمدت باشد اما قطعا به نتیجه‌های خوبی خواهد رسید.»

باز خبر, صادق زیباکلام  به مناسبت رای اعتماد مجلس دهم شورای اسلامی به هر سه گزینه وزارتخانه‌های فرهنگ، ورزش و آموزش و پرورش نوشت: «دیروز (سه‌شنبه) هر سه وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان موفق شدند تا از مجلس دهم رای اعتماد بگیرند. در این میان اما نکته قابل توجه این است که هر سه این وزرا پیش از این و در مجلس نهم نیز از سوی رییس‌جمهور معرفی شده بودند که هیچکدام از آنها نتوانسته بودند با عنوان وزیر از بهارستان اصولگرا خارج شوند و با عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس نهم رو به رو شدند. حال سوال اینجاست که چه چیزی تغییر کرده است؟ آیا در تفکرات و عقاید این سه وزیر تغییری رخ داده یا چیزی به تجربیات آنها در طول سه سال گذشته اضافه شده است؟ به خوبی روشن است که پاسخ این سوالات منفی است. پاسخ را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد و آن، تغییر ترکیب مجلس است.

پیش از این مجلس نهم اسیر دست جریان تندرو و افراطی اصولگرایان شده بود و این در حالی بود که این جریان تندرو حتی در مجلس نهم هم اقلیت شمرده می‌شدند. اما همین اقلیت با سر و صدای زیاد و حرکت‌های متشکل به نوعی رهبری مجلس را به دست گرفته بودند و مجلس را به هر سمت و سویی که می‌خواستند هدایت می‌کردند. امروز اما اگر چه تعداد انگشت‌شمار این اقلیت همچنان در مجلس حضور دارد اما دیگر نمی‌تواند مانند سابق نقش تاثیرگذار خود را ایفا کند و اثربخش باشد. حقیقت این است که مشارکت فعال مردم در انتخابات و حضورشان پای صندوق رای در انتخابات اسفند ٩۴ و اردیبهشت ٩۵ سبب شد تا خط افراطی قدرتش را در مجلس از دست بدهد و به حاشیه برود و در عوض خط اعتدال در بهارستان حاکم شود.

جلسه رای اعتماد دیروز و رای نمایندگان مجلس به سه وزیری که در مجلس گذشته کنار گذاشته شدند، نشان می‌دهد تنها راه تغییر و اصلاح امور از صندوق رای می‌گذرد، هر چند این مسیر زمان‌بر و بلندمدت باشد اما قطعا به نتیجه‌های خوبی خواهد رسید. امروز شاهد هستیم که شورای شهر تهران با چه مشکلاتی رو‌به‌‌رو است و پایتخت کشور با شورای شهری ضعیف رو‌به‌رو است. همه شهروندان تهران باید این سوال را از خود بپرسند که چرا پایتخت با جمعیتی میلیونی با چنین شورای شهر ضعیفی مواجه شده است؟ پاسخ در انتخابات دور گذشته شورای شهر است. دلیل این امر این است که در انتخابات سال ٩٢ تعداد کمی از شهروندان تهران پای صندوق رای شورای شهر حاضر شدند و همین امر سبب شد تا برخی با ٧٠ یا ٨٠ هزار رای بتوانند بر شورای شهر میلیون‌ها نفر در پایتخت حاکم شوند و زمام امور را به دست بگیرند و حاصلش شود چنین شورای شهری که املاک نجومی تنها یکی از مشکلات و معضلات آن است. مقایسه وضعیت شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی به خوبی تفاوت حضور پای صندوق رای و قهر با آن را به مردم نشان می‌دهد. جلسه رای اعتماد دیروز نشان داد مردم اگر پای صندوق رای حاضر شوند با وجود همه محدودیت‌ها و مسائلی که وجود دارد باز می‌توانند منشأ تغییر باشند و سرنوشت را به شکلی که دوست دارند رقم بزنند. بی‌شک اتفاقات دیروز مجلس تزریق امید به رگ‌های جامعه‌ای خواهد بود که در سال‌های اخیر با گام‌های لرزان قدم در این مسیر گذاشتند و با دستانی بسته تلاش کردند تا سرنوشت کشور را تغییر دهند و موفق هم شدند. در واقع با حضور مردم پای صندوق رای، امروز کشور و جامعه ایران می‌تواند از توانایی‌ها و تجربیات سه مدیر لایق کشور استفاده کند.»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *