آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

حمله موشکی انصارالله به پایتخت اقتصادی عربستان/ اهداف ریاض از طرح ادعای حمله به مکه

ائتلاف متجاوز عربستان به یمن، ۵ شنبه شب مدعی شد که انصار الله از استان صعده یک فروند موشک بالستیک به طرف مکه مکرمه شلیک کرده که پدافند موشکی عربستان سعودی آن را در ۶۵ کیلومتری مکه رهگیری و منهدم کرده است.

باز خبر,به گزارش خبرگزاری سبای یمن، یک منبع نظامی یمن با اشاره به شلیک یک فروند موشک بالستیک ساخت داخل از نوع برکان۱ (آتشفشان) به فرودگاه عبدالعزیز در جده تاکید کرد این موشک با دقت به هدف اصابت کرده و خسارات سنگینی نیز به این فرودگاه وارد کرده است. برد این موشک نیز بیش از ۸۰۰ کیلومتر است و ۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کند و یمنی‌ها این نوع موشک بالستیک را ارتقا داده و ساخته‌اند.

اما به گزارش المیادین، بر اساس تصاویری که نیروهای رصد یمنی در رسانه‌ها پخش کردند، موشک به صورت دقیق به فرودگاه عبدالعزیز در جده اصابت کرده است.وزارت دفاع یمن نیز ضمن تأیید حمله موشکی یمن به فرودگاه جده، از اصابت دقیق موشک برکان۱ به فرودگاه عبدالعزیز و خسارت‌های جدی که به این فرودگاه وارد آمده و تلفات انسانی آن، خبر داد و این حمله یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را پاسخی به جنایت‌های روزمره عربستان سعودی در کشورش نامید.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس هم بلافاصله پس از خبرسازی سعودی‌ها، این اقدام حوثی‌ها را تقبیح کردند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در توئیتر خود مدعی شد: حوثی‌ها زادگاه اسلام و قبله مسلمین جهان را هم از حملات خود استثنا نمی‌کنند. وزیر امور خارجه امارات نیز که در چندماه اخیر برای هرگونه اقدام در حوزه سیاست خارجی از سعودی‌ها اجازه گرفته است در توییتر خود انگشت اتهام را به سمت ایران برد که سعودی‌ها ادعای حمایت آن از حوثی‌ها را مطرح می‌کنند. وی در توییتر خود نوشت: ایران از گروه تروریستی حمایت می‌کند که مکه را هدف قرار می‌دهد، آیا این دولت اسلامی است که ادعا می‌کنند؟

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته ادعای وزیر خارجه امارات مبنی بر حمله موشکی یمنی‌ها به سوی مکه را از اساس مضحک خواند و به مقامات ابوظبی و ریاض توصیه کرد که اماکن متبرک و مقدس را دستاویز اغراض حقیر سیاسی خود قرار ندهند. بهرام قاسمی افزود: توصیه ما به مقامات امارات و عربستان آن است برای جبران ناکامی‌ها و شکست‌های خود به اینگونه جوسازی‌های منافقانه، تفرقه افکنانه و خطرناک متوسل نشوند. دینداری و انس و علاقه مردم یمن به اماکن مقدسه اسلامی از وهابیون و سلاطینی که برای حفظ تاج و تخت خود به‌جای تکیه به امت اسلامی به امریکا و رژیم صهیونیستی متکی هستند، بیشتر است و حرمت حرمین شرفین را بیش از متجاوزان و قاتلان کودکان نگه می‌دارند.

اما انصارالله یمن با تاکید بر اینکه ادعای سعودی ها دربارۀ حمله موشکی به مکه کذب است، اعلام کرد که هدف موشک شلیک شده فرودگاه جده بوده است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصار‌الله یمن با بی‌اساس خواندن اتهام‌های عربستان سعودی علیه انصار‌الله در حمله موشکی به مکه مکرمه، تصریح کرد که اینگونه اقدام‌ها با هدف تحریک احساسات مسلمانان علیه انصار‌الله است. وی از همه خواست که دروغ‌ها و اتهام‌های عربستان و ائتلاف عربی وابسته به این کشور را باور نکنند. وی گفت: ملت یمن مسلمان بوده و نیازی به گواهی کسی در مسلمان و عرب بودن‌شان ندارند. مردم یمن با وجود زخم‌هایی که از دشمنان خود بر داشته، هرگز به تاسیسات غیر نظامی و عمومی حمله نکرده است چه رسد به اماکن مقدسی چون مکه. مردم یمن در حفظ و پاسداری از مقدسات اسلامی از مزدوران امریکا متعهدترند. سنگر گرفتن سران عربستان در پشت اماکن مقدس تبلیغات رسانه‌ای بیش نیست.

یک منبع مطلع در انصارالله یمن نیز عنوان کرده است حمله موشکی امشب انقلابیون، با هدف ضربه زدن به پایگاه نیروی هوایی متجاوز سعودی‌ها در شهر جده بوده و عربستان سعودی به غلط از روانه شدن موشک‌های یمنی به سمت مکه سخن می‌گوید.

این نخستین بار است که یگان موشکی یمن، موفق شده‌ شهر جده پایتخت اقتصادی رژیم آل سعود را هدف قرار دهد. از همین رو ائتلاف تجاوز به یمن تحت رهبری عربستان که این اتفاق خوشایند آنها نیست، در صدد کم اهمیت جلوه دادن این حمله موشکی برآمده است. همچنین عربستان با فضاسازی در این خصوص تلاش دارد نگاه‌ها را از جنایت های خود در یمن دور کرده و متوجه داستان خودساخته‌ای کند که در حقیقت انصارالله را مقابل جهان اسلام قرار می‌دهد. در واقع این ادعای سعودی‌ها برای تحریک احساسات جهان اسلام علیه انصارالله انجام شده است. گفتنی است عربستان سعودی حدود ۱۹ ماه قبل، ۹ کشور عربی دیگر را با خود همراه کرده و تجاوز هوایی به اصطلاح ائتلاف به یمن را آغاز کردند تا به خیال خود ظرف یک یا دو ماه به اهداف خود در این کشور برسند، نه تنها جز قتل عام غیرنظامیان، زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌ها کاری از پیش نبردند بلکه ناباورانه شاهد مقاومت سرسختانه نیروهای مردمی یمن و حتی حملات تلافی جویانه آنها هستند.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *