اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

اهداف کمی تجارت فرامرزی گمرک کامل محقق نشد/ مقاومت برخی کارکنان در برابر شفاف شدن تجارت

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اهداف کمی تجارت فرامرزی گمرک به طور کامل محقق نشده است،‌گفت:‌ قطع ارتباط دارندگان امضای طلایی با ارباب رجوع کار پسندیده‌ای است.

باز خبر,مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره عملکرد سامانه جامع گمرکی در امور تجارت اظهار داشت: اینکه رابطه بین ارباب رجوع و کارمند در گمرک قطع شده کار بسیار پسندیده‌ای است، نباید ارزیاب با صاحب کالا و یا هر مقام دولتی که امضاء طلایی دارد با ارباب رجوع رودررو باشد زیرا می‌تواند محل تخلف و فساد باشد.

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اجرای سیستم مکانیزاسیون برای فرایندهای کالا کار بسیار درستی است،تصریح کرد: مقاومت‌هایی درباره سامانه از سوی ارباب‌ رجوع و ماموران گمرک مشاهده می‌شود،زیرا این موضوع، نفع دو طرف را از بین برده و در حال حاضر این نارضایتی‌ها در فضای عمومی به دلیل قطع ارتباط میان این دو بخش است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به الزامات ایجاد و استفاده از فرایند تجارت الکترونیک تصریح کرد: باید پنجره واحدی وجود داشته باشد که اکنون عملیاتی نیست و گمرک نیز سیاستگذار نبوده بلکه مجری است.

وی با اشاره به اینکه طبق اهداف کمی ترسیم شده از سوی گمرک، امسال باید ترخیص کالا حداکثر دو  روزه انجام شود،یادآور شد: کالا زمانی می‌تواند طی ۲ روز ترخیص شود که مجوزهای مربوط به سازمان‌های دیگر از جمله وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت، غذا و دارو، استاندارد و دیگر دستگاه‌ها در پنجره واحد ایجاد و همکاری منسجمی وجود داشته باشد اما سازمان‌ها به این پنجره متصل نیستند.

حریری تاکید کرد: اتلاف وقت برای اخذ مجوزها در دیگر سازمان‌ها به حساب گمرک گذاشته می‌شود، کمترین تقصیرات به عهده گمرک بوده و برخی مشکلات زیرساختی مانند پهنای باند، سیستم را با قطعی مواجه ساخته و به همین علت تاخیر و بلاتکلیفی ایجاد می‌شود و عملا مسئولی پاسخگو نیست.

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نرم‌ افزار طراحی شده سامانه جامع امور گمرکی توسط افرادی بوده که دست‌اندرکار تجارت نیستند،عنوان کرد: برخی نواقص و ایرادات در سامانه مشاهده می‌شود که البته به محض مشاهده درصدد رفع آن هستند و در این راستا عده‌ای موج‌سواری کرده و ابراز نارضایتی می‌کنند.

وی تاکید کرد: برخی از ارباب رجوع‌ها و کارمندان نمی‌خواستند فرایند تجارت در گمرک شفاف شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ارتباط گمرک با دیگر دستگاه‌های همکار به صورت سازنده و با مفهوم واقعی آن شکل نگرفته است،عنوان کرد: ترخیص واردات کالا عملا طی دو روز انجام نمی‌شود؛ همچنین دیگر اهداف کمی گمرک مانند کاهش هزینه ترخیص کالا، کاهش رتبه تجارت فرامرزی، لجستیک، کاهش اسناد گمرکی و دیگر مسائل عملی نشده است. اگر همه اهداف ترسیم شده در گمرک اجرایی شود شاهد کاهش هزینه و زمان ترخیص کالا خواهیم بود.

حریری با بیان اینکه در ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت اقتصاد مسئول شناسایی و حذف قوانین زائد و دست و پاگیر است، اظهار داشت: ۵ سال از اجرای این قانون گذشته و تغییر محسوسی در رویه‌های واردات احساس نمی‌کنیم، در عین حال اقدامات صحیحی نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: استانداردهای چندگانه میان سازمان استاندارد و وزارت بهداشت به دلیل نفع مالی و قدرت همچنان وجود دارد که این مباحث مانع از رسیدن تحقق اهداف کمی می‌شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *