ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

“میل ۲۶”؛ کروکودیل روسی که حریف می‌طلبد + تصاویر و مشخصات

کشور روسیه تا کنون توانسته است با طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته‌ای همچون بالگرد ” Mi-26 ” در اکثر نبردهای خود پیروز باشد.

بازخبر / نیروهای مسلح روسیه از زمان آغاز اتحاد جماهیر شوروی تاکنون در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نظامی روند پرسرعتی را در پیش گرفته اند و تا به امروز توانسته‌اند ادوات پیشرفته‌ای را تولید نماید که همین تجهیزات پیشرفته موجب پیروزی نیروهای روسی در بسیاری از جنگ‌ها شده است.

در حال حاضر فدارسیون روسیه علاوه بر طراحی نمونه‌های پشرفته‌تری از سلاح‌های خود به تجهیزاتی همچون انواع جنگنده‌های چند منظوره‌، بالگردهای تهاجمی و ترابری، تانک‌های پیشرفته، سامانه‌های موشکی و تجهیزاتی از این دست مجهز شده که این ادوات برگ برنده ” کرملین ” در بسیاری از نبردها محسوب می‌شود.

**  روسیه دومین ارتش قدرتمند دنیا

روسیه دومین کشور در رتبه‌بندی نظامی موسسه ” گلوبال فایرپاور ” است؛ این کشور جمعیتی بالغ بر ۱۴۲ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۲۷۲ دارد که ۷۰ میلیون نفر آنها نیروی در حال فعالیت می‌باشند که از این میان ۱ میلیون و ۳۵۵ هزار نفر هر ساله در این کشور به سن نظامی می‌رسند که ۷۶۶ هزار و ۵۵ نفر از آنها در خط مقدم هستند و ۲ میلیون و ۴۸۵ هزار نفر هم به صورت ذخیره اما آماده قرار دارند. مساحت روسیه ۱۷ میلیون و ۰۹۸ هزار و ۲۴۲ کیلومتر است که ۲۲ هزار و ۴۰۸ کیلومتر آن مرز مشترک می‌باشد و همچنین این کشور  ۳۷ هزار و ۶۵۳ کیلومتر خط ساحلی و ۱۰۲ هزار کیلومتر راه آبی دارد.

دولت ” مسکو ” برای بخش نظامی خود ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال بودجه در نظر می‌گیرد که این مبلغ را هم از طریق فروش نفت که می‌تواند به طور روزانه ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه تولید کند و هم از طریق فروش طلا و استخراج آن که درآمد ۳۷۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری به همراه دارد تامین می‌کند که همین دلیل باعث شده تا ارتش روسیه در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

در نیروی زمینی ارتش روسیه ۱۵ هزار و ۳۹۸ دستگاه تانک؛ ۳۱ هزار و ۲۹۸ دستگاه انواع خودروهای ترابری؛ ۵ هزار و ۹۷۲ قبضه سلاح خودکششی؛ ۴ هزار و۶۲۵  قبضه انواع توپخانه و ۳ هزار و ۷۹۳ قبضه سیستم‌های چند موشکی در حال انجام ماموریت هستند و در نیروی‌هوایی این ارتش هم ۳ هزار و ۵۴۷ فروند هواپیما در انواع مختلف وجود دارد که شامل ۷۵۱ فروند جنگنده/رهگیر و ۱ هزار و ۴۳۸ فروند جنگنده بال ثابت حضور دارند البته در کنار این جنگنده‌ها ارتش ” کرملین ” برای جابه‌جایی نیروها و ادوات و تجهیزات خود از ۱ هزار و ۱۲۴ فروند هواپیمای ترابری نیز استفاده می‌کند.

یگان هوایی روسیه برای آموزش خلبانان خود ۳۷۰ فروند جنگنده آموزشی در اختیار دارد و در کنار این هواپیماها و جنگنده‌ها این نیرو ۱ هزار و ۲۳۷ فروند از انواع بالگردهای تهاجمی و امدادی را در اختیار دارد که ۴۷۸ فروند از آنها تهاجمی هستند و در نیروی دریایی روسیه نیز که مجهز به ۳۵۲ فروند از انواع ناوها است ۱ فروند ناو هواپیمابر؛ ۴ فروند ناوچه؛۱۵ فروند ناوشکن؛ ۸۱ فروند ناوچه سبک؛ ۶۰ فروند زیردریایی؛ ۱۴ فروند شناور گشتی و ۴۵ قبضه مین دریایی وجود دارد.

** ” بالگردهای روسی ” کابوس میدان‌های نبرد

از زمان اتحاد جاهیر شوروی تا کنون فدراسیون روسیه توانسته تجهزاتی مانند انواع بالگردهای تهاجمی و ترابری را در زمینه نظامی طراحی کند که همین ادوات باعث شده تا علاوه بر این که ارتش ” کرملین ” در زمره ۱۰ ارتش برتر دنیا قرار بگیرد توانسته برگ برنده این کشور در میدان‌های نبرد باشد.

از آنجایی که جابه‌جایی سریع تجهیزات و نفرات در میدان‌های نبرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است طراحی ادواتی برای این که بتوانند این کار را انجام دهند نیز باید به خصوص و منحصر به فرد باشد؛ فدارسیون روسیه به عنوان دومین قدرت نظامی دنیا هم از این مسئله جدا نیست و به همین دلیل نیز متخصصان روسی انواع هوایپماها و بالگردهایی مانند بالگرد ” میل ۲۶ ” را در این زمینه طراحی و تولید کرده‌اند.

**  ” Mi-26 “؛ کروکدیل روسیه

بالگرد ” میل ۲۶ ” بزرگترین و سنگین‌ترین بالگرد دنیا است که طراحی آن در سال ۱۹۷۰ و در زمان اتحاد جماهیر شوروی آغاز و در سال ۱۹۷۷ اولین پرواز آزمایش خود را انجام داد؛ این بالگرد در روسیه به نام ” کروکودیل ” نیز شناخته می‌شود که دلیل این نامگذاری ابعاد بزرگ و توانایی حمل بارهای سنگین توسط این بالگرد می‌باشد؛ ” Mi-26 ” در سازمان”  ناتو ” به ” Halo ” معروف است.

فدراسیون روسیه قصد طراحی بالگردی را داشت که توانایی حمل باری آن ” دوبرابر ” بالگردهای ترابری زمان خودش باشد و به همین جهت ” Mi-26 ” را طراحی کرد و در سال ۱۹۸۱ در نمایشگاه هوایی پاریس از آن رونمایی کرد و در سال ۱۹۸۲ نیز فدارسیون روسیه اولین فروند از این بالگرد را تحویل گرفت و در سال ۱۹۸۳ نیز اولین اسکادران از بالگرد ” Mi-26 ” را تشکیل داد.

بعد از تولید انبوه این بالگرد و با توجه به قابلیت‌های آن توجه جهان به ” Mi-26 ” جلب شد تا این که در سال ۱۹۸۶ هند به عنوان اولین کشور خواهان به خدمت گرفتن این بالگرد در نیروی‌هوایی خود شد و از آن پس نیز کشورهایی همچون اوکراین و بلاروس و چندین کشور دیگر خواهان خرید این بالگرد شدند. هزینه تولید این بالگرد ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار است و تا کنون ۳۲۰ فروند از آن ساخته و به خدمت گرفته شده است.

مهم‌ترین ویژگی ” Mi-26 ” استفاده از همان رمپ به کار رفته در هواپیمای ” C 130 ” می‌باشد که باعث می‌شود تجهیزاتی مانند نفربرها و یا نفرات به راحتی وارد بالگرد شده و از آن خارج شوند، این محفظه طولی بیش از ۱۰ متر، عرض بیش از ۳ متر عرض و دارای بیش از ۲٫۵ متر ارتفاع است و قادر می‌باشد محموله‌ها و ادوات جنگی تا وزن ۹ هزار و ۸۸۹ کیلوگرم را در خود جای دهد و یا ۸۰ نفر را جابه‌جا کند و می‌تواند ۶۰ برانکارد را حمل نماید.

برای این بالگرد که طولی بیش از ۳۵ متر، عرضی بیش از ۳ متر، بیش از ۸ متر ارتفاع، وزنی خالی بیش از ۲۵ تن و با محموله بیش از ۵۰ تن تعداد ۵ خدمه پروازی در نظر گرفته شده است؛ این بالگرد برای پرواز به دو موتور ” ZMKB Progress D136 turboshafts ” که هر موتور قدرتی در حدود ۱۰ هزار اسب بخار را تولید می‌کنند؛ مجهز شده که این قدرت باعث می‌شود که ” Mi-26 ” با سرعت ۲۹۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند؛ این بالگرد دارای سقف پروازی بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌باشد و همان طور که گفته شد قادر به حمل ۸۰ نفر نیروی نظامی و یا ۶۰ تخت برانکارد و یا ۲۰ تن محموله است.

فدارسیون روسیه بعد از تولید ” Mi-26 ” با توجه به نیازهای خود این بالگرد را در مدل‌های ” Mi-26A ” که نمونه توسعه یافته ” Mi-26 ” با سیستم ناوبری به روز بود؛ ” Mi-26T ” برای کارهای غیر نظامی؛ ” Mi-26TP ” در دو مدل که یکی با قابلیت حمل بیش از ۷ هزار لیتر آب برای کار در سازمان آتش‌نشانی روسیه و مدل دیگر در سازمان زمین‌شناسی روسیه به کار گرفته شد؛ ” Mi-26P ” که کاربرد غیر نظامی دارد و برای حمل و جابه‌جایی مسافر با ظرفیت بیش از ۶۰ نفر طراحی شده؛ ” Mi-26PP ” که برای جنگ الکترونیکی به پرواز درآمد؛ ” Mi-26S ” برای امدادرسانی طراحی شده مانند حادثه چرنوبیل؛ ” Mi-26TZ ” که یک تانکر سوخت‌رسان با ظرفیت بیش از ۱۲ هزار لیتر سوخت که قابلیت سوخت‌رسانی به هواپیما و وسایل نقلیه زمینی را دارد؛ ” Mi-26MS ” به گونه‌ای طراحی شده که بالگرد را به یک درمانگاه پزشکی با تمام امکانات تبدیل کرده؛ ” Mi-26TM ” که با قرار گرفتن اتاق اپراتور در زیر محفظه بالگرد به جرثقیل تبدیل شده؛ ” Mi-26M ” که آخرین و پیشرفته‌ترین مدل بالگرد ” Mi-26 ” است که با افزایش توان موتور قابلیت حمل بار و نفرات را در تمامی شرایط‍ آب‌وهوایی دارا می‌باشد؛ طراحی و تولید نمود.

با توجه به پیشرفت‌های شگرفی که روسیه در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته نظامی دارد و با توجه به تجربه آنها در ساخت ادواتی مانند بالگرد ” Mi-26 ” که می‌توان آن را برگ برنده ” کرملین ” در میدان نبرد دانست باید دید که این کشور با تلفیق تجربه و پیشرفت چه دستاورد بزرگ دیگری را کسب خواهد کرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *