ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

قانون مناطق آزاد شکست خورده است/ جزئیات برنامه تجارت صنایع دریایی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید مدعی شد که قانون مناطق آزاد یک قانون شکست خورده‌ است و ایران به اهداف خود در این باره نرسیده است.

 باز خبر,به گزارش ایسنا، حسینی شاهرودی در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی، توسعه دریامحور و چالش‌های تامین مالی با بیان اینکه مناطق آزاد ایران قرار بود به عنوان پایانه بازرگانی، تولید و صادرات خلیج فارس مطرح شود، اظهار کرد: هیچ کدام از این موارد محقق نشده و باید گفت قانون مناطق آزاد، یک قانون شکسته خورده است و ما به اهداف‌مان نرسیدیم.

وی با اشاره به موارد اشاره شده در برنامه ششم توسعه، ادامه داد: باید ببینیم آیا در لایحه برنامه ششم توسعه جایگاه بالادستی صنایع دیده شده است یا خیر که بندی از این برنامه توجه ویژه به اقتصاد دریا و استفاده از مزیت منطقه‌ای دریاست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌ صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه گفت:بر این اساس مقرر شده که میزان صادرات در صنایع دریایی از ۴۲ میلیارد در سال ۱۳۹۴ به ۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ برسد و از لحاظ واردات نیز میزان واردات در این حوزه باید از ۶۶ میلیارد دلار به ۱۴۳ میلیارد دلار برسد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه مجلس، لایحه برنامه ششم را برنامه نمی‌داند، بلکه احکامی از برنامه می‌داند، اظهار کرد: امیدواریم دولت برنامه جامع‌اش را بعد از این احکام بنویسد، چون برنامه درشت و کلانی را ندیدیم که حوزه‌ها را مشخص کند که جایگاه بالادستی برای آن‌ها تعریف شده است.

وی با اشاره به شیوه‌های تامین مالی پیش‌بینی شده در لایحه برنامه ششم توسعه برای ایران، اظهار کرد: بر اساس این برنامه مقرر شده که هشت درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ۱۳ درصد از طریق صندوق توسعه ملی، ۲۴ درصد از طریق نظام بانکی، سه درصد از طریق بخش خصوصی، ۱۴ درصد از طریق نهادهای عمومی غیردولتی و ۲۲ درصد از طریق منابع مالی خارجی تامین شود که البته این بی‌سابقه و خوب است، اما نباید تصور کنیم که ما منابع کافی را در کشور نداریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایجه برنامه ششم توسعه غیر از دو بند چیز دیگری درباره صنعت دریایی وجود ندارد، گفت: در ماده سه برنامه ششم توسعه موضوعات خاص مکان محور شامل توسعه سواحل مکران وجود دارد که جزو قوی‌ترین ماده‌های لایحه برنامه ششم توسعه است.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه در ذیل این ماده برنامه خاصی مشاهده نمی‌شود که دقیقا چه اتفاقی قرار است در این سواحل بیفتد، ادامه داد: هرچند این ماده بسیار خوب است اما در کنار آن لایحه مناطق آزاد مطرح می‌شود که یکی از بنادر جنوبی آن منطقه قرار است به منطقه آزاد تبدیل شود و باید پرسید که آیا این دو باهم تداخل ندارند؟

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *