اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

قتالی : تفکر تکفیری جایی در اسلام ندارد/ علما در وحدت پیشگام باشند

امام جمعه اهل سنت و جماعت بندرعباس با نقد رشد تفکر تکفیری در جهان اسلام گفت: تفکر تکفیری جایی در هویت و تاریخ اسلام ندارد و در شناخت اسلام به بیراهه رفته‌اند.

 باز خبر,سید عبدالباعث قتالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با اشاره به وقایع دردناک جهان اسلام اظهار کرد: افراطی‌گری باعث اختلاف و فتنه در جهان اسلام شده است. برخی از مسلمانان به دلیل سوء برداشت از دین اسلام به جان هم افتاده‌اند و در این دعوای خانمان‌سوز، گناهکار و بی گناه همراه یکدیگر قربانی می‌شوند و این همان خواسته تاریخی دشمنان اسلام است.

وی افزود: اسلام دین افراطی‌گری نیست. اسلام دین تعادل، صلح و آرامش است. در اسلام همه امور دارای قواعد است و حتی جنگ و دفاع مشروع نیز از مقررات انسانی و اخلاقی خارج نیست.
امام جمعه اهل سنت و جماعت بندرعباس ادامه داد: تفکر افراطی‌گری در تاریخ اسلام جایی ندارد. در کجای تاریخ اسلام دستور داده شده که بی‌گناهان کشته شوند؟ در کجای تاریخ اسلام آمده که غیر مسلمانان بی‌گناه به اسارت گرفته شوند؟ اگر چنین است پس چرا از گذشته های دور تاکنون، در میان مسلمانان تعداد زیادی غیر مسلمان زندگی می‌کنند که تاریخ و حیات اجتماعی آنها به قبل از ظهور اسلام بر می‌گردد؟ آنها در طول ۱۴ قرن چطور توانسته‌اند در سرزمین‌های اسلامی دین و آیین خود را حفظ کنند؟
شیخ قتالی تأکید کرد: وجود غیر مسلمانان و عقاید آنها در سرزمین‌های اسلامی دلیل امنیت تاریخی آنها در میان مسلمانان و احترام ویژه‌ای است که اسلام برای همه ادیان الهی و پیروان آنان قائل است.
داعش حرکتی علیه اسلام است
امام جمعه اهل سنت بندرعباس در ادامه این گفت‌وگو، خاطرنشان کرد: برخی گروه‌ها مثل داعش آثار باستانی را ویران می کنند. این آثار میراث گذشتگان هستند که تاریخ گذشته را به ما می‌رسانند. در کجای تاریخ اسلام آمده که باید آثار باستانی را ویران کنند؟ اگر ویران کردن آثار باستانی یک مسؤولیت دینی است، چرا گذشتگان در طول ۱۴ قرن نکردند و این آثار تا به امروز به ما رسیده است؟ بیشترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی جهان در منطقه خاورمیانه وجود دارد. جایی که مسلمانان در آن در اکثریت هستند. چرا مسلمانان در طول تاریخ این آثار را حفظ کرده اند؟ آیین‌ها، ادیان و معابد که در سرزمین‌های اسلامی حفظ شده است دارای قدمت چند هزار ساله‌اند و مسلمانان با این آثار همواره مدارا کرده‌اند.
عضو شورای روحانیت اهل سنت بندرعباس با نقد تفکر داعش گفت: داعش واقعاً به دنبال چیست؟ داعش جز ویرانی و آوارگی مسلمانان و برادرکشی میان آنها چه ارمغانی به همراه داشته است؟ داعش حرکتی بنام اسلام است، ولی در واقع علیه اسلام است. داعش باعث اسلام هراسی در دنیا شده است. این گروه در کشتار مسلمانان، از غیر مسلمانان حریص‌تر است.
سید عبدالباعث قتالی تصریح کرد: داعش نمی‌تواند نماینده تفکر اسلامی باشد.داعش همان راهی را می‌رود که درگذشته خوارج رفتند. آنها مدعی بودند که در عبادت سرآمدند اما خون مسلمانان را راحت می‌ریختند.
عضو شورای روحانیت اهل سنت بندرعباس عنوان کرد: در اسلام همه امور دارای احکام و قواعد است و حتی اسرای جنگی نیز دارای حرمت هستند. پیامبراسلام(ص) با اسرای جنگ بدر و احد مدارا کرد حال اینکه آنها به جنگ با اسلام آمده بودند اما روش داعش، ما را به یاد روش نازی‌ها و کمونیست‌ها می‌اندازد که برای اهداف سیاسی خود ماشین آدم‌کشی و رعب و وحشت به راه می‌انداختند. داعش انسان‌های زیادی را می‌کشد تا تبلیغات کند و در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کند. داعش از نازی‌ها و کمونیست‌ها الگوبرداری می‌کند ولی این جنایات را بنام اسلام انجام می‌دهد.
حرکت‌های افراطی بدون حمایت بیگانگان ممکن نیست
امام جمعه اهل سنت بندرعباس همچنین به نقش و حمایت بیگانگان از جریان تکفیری و تروریستی اشاره کرد و گفت: حرکت‌های افراطی بدون حمایت خارجی نمی‌توانند موفق باشند. شاید نیروهای رده پایین آنها از روی سادگی و اخلاص فریب بخورند و جذب این حرکت‌های افراطی شوند اما در سطوح بالا و رهبری این گروه‌ها، حتما ارتباطاتی با قدرت‌های بیگانه و خارجی وجود دارد. چگونه می‌توان پذیرفت گروهی مثل داعش در مدت کوتاهی به چنان سازماندهی برسد که بتواند مثل یک دولت عمل کند؟ آن‌هم توسط افرادی که از سراسر دنیا جمع می‌شوند و شناختی از هم ندارند.
سید عبدالباعث قتالی بیان کرد: اهل سنت در طول تاریخ با حرکت‌های افراطی مخالف بوده است. علماء بزرگ اهل سنت همواره در مورد تکفیر دیگران نهایت احتیاط را بکار می‌بستند و در رفتار افراد به گونه‌ای احکام را تفسیر می‌کردند که تا حد امکان حکم تکفیر شامل کسی نشود. علماء اهل سنت با چنین رویه‌ای همواره سعی می‌کردند که فرصت جذب افراد و بازگشت آنها را به اسلام فراهم کنند. درمقابل می‌بینیم که بسیاری از علما اهل سنت توسط گروه‌های مختلف تندرو در تاریخ اسلام ترور شده‌اند و این علما خود قربانی ترور و افراطی‌گری بوده‌اند.
علما برای جذب جوانان مسلمان مسؤول هستند 
امام جمعه اهل سنت بندرعباس با اشاره به ریشه‌های افراطی‌گری در جهان اسلام، افزود: ریشه‌های افراطی‌گری به خوبی موشکافی نشده است. بسیاری از مباحث نقد و ریشه‌یابی افراطی‌گری در حد تشریفات و شعارگرایی باقی می‌ماند. جوامع اسلامی نیز تا مسأله عدالت و برابری را حل نکنند درگیر مساله افراطی‌گری خواهند بود. امروز نیز دربسیاری از جوامع اسلامی در سایه تبعیض، گروه‌هایی به وجود می‌آیند که از احساسات مذهبی جوانان سوء استفاده می‌کنند و آنها را برای هدف خود به خدمت می‌گیرند.
شیخ قتالی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص، اظهار داشت: سخنان ایشان بسیار جامع و پربار است که فرمودند: داعش و گروه‌های افراطی از احساسات مذهبی جوانان مسلمان سوء استفاده می‌کنند و علماء باید جوانان را بیدار کنند. از این سخنان می‌توان نتیجه گرفت که علماء در قبال جوانان و جامعه مسؤولیت دارند و اگر علما آگاه‌سازی نکنند و خدای ناکرده حق را بیان نکنند و مشغول امور دنیوی شوند و الگوی خوبی برای مردم نباشند و اگر این علما در اخلاق سرآمد جامعه نباشند، دیگران جوانان را جذب اهداف خود خواهند کرد پس گمراه نشدن جوانان مسلمان تا حد زیادی به اخلاص و درست عمل کردن علما بستگی دارد.
سید عبدالباعث قتالی ادامه داد: افراطی‌گری قابل کنترل است، اگر پیروان هر مذهب به حقوق مذهبی یکدیگر احترام بگذارند و دولت‌ها حقوق شهروندی مردم خود را به رسمیت بشناسند. دولت‌ها باید صدای منتقدان را بشنوند و ‌به مخالفان میانه‌رو فرصت گفت‌وگو بدهند تا این افراد از روی ناامیدی و ناچاری جذب گروه‌های افراطی نشوند.
امام جمعه اهل‌سنت بندرعباس تأکید کرد: اختلافات مذهبی در میان مذاهب همواره وجود داشته است، اما این اختلافات نباید به اهداف سیاسی یک گروه خاص تبدیل شود، بلکه علماء هر مذهب با گفت‌وگو و تعامل ضمن احترام به اختلافات بر اشتراکات تأکید کنند. اختلاف میان مذاهب یک واقعیت است نباید انتظار داشت که پیروان یک مذهب مثل یک مذهب دیگر فکر کنند، بلکه به اختلاف‌ها باید احترام گذاشت.
علما در وحدت پیشگام باشند
شیخ قتالی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس عنوان کرد: برخی از علماء بزرگ اسلام در طول تاریخ برای اینکه نظرات فقهی شان مایه اختلاف میان مسلمانان نشود، وقتی به شهر و کشوری می‌رفتند که در آنجا فقیه بزرگ دیگری حضور داشت، به احترام آن فقیه و آن عالم در آن سرزمین به‌طور علنی فتوا نمی‌دادند.
اسلام واقعی تمدن‌ساز است
سید عبدالباعث قتالی بیان داشت: در تاریخ اسلام نمونه‌های خوبی برای الگوسازی وحدت، برادری، تساهل و تمدن‌سازی داریم، اما این الگوها امروز مغفول مانده است و در گرد و غبار هیاهو گم شده است. وجود و آثار تمدن اسلامی در نقاط مختلف دنیا خود دلیل اهمیت داشتن و آگاهی برای مسلمانان در طول تاریخ است. جوانان مسلمان اگر می‌خواهند به اسلام خدمت کنند، راه برای خدمت آنها باز است و می‌توان با اخلاق خوب، تلاش، سازندگی و کمک به دیگران، مردم را جذب اسلام کنند.
وی با اشاره به وضعیت اهل سنت در ایران گفت: اهل سنت ایران دارای پیشینه فرهنگی در این سرزمین است و با افراطی‌گری مرز مشخصی دارد. ممکن است از سوی اهل سنت، در برخی حوزه ها نسبت به برخی عملکردها انتقاداتی وجود داشته باشد و جامعه ما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داشته باشد ولی این انتقادات و انتظارات با گفت‌وگو و تعامل قابل پیگیری است.
خوشبختانه در کشور ما همواره مسؤولان بسیاری دلسوز وحدت بوده‌اند و برای وحدت تلاش کرده‌اند که ما از تلاش‌هایشان تشکر می‌کنیم.
امام جمعه اهل‌سنت بندرعباس در پایان تأکید کرد: حفظ کلیت کشور و نظام، مسؤولیت هر ایرانی اعم از شیعه و سنی است و باید به گونه‌ای رفتار کرد که ضمن احترام به اختلافات فقهی و مذهبی که میان مذاهب مختلف وجود دارد، حقوق شهروندی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در جامعه تحقق یابد.

 

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *