ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

۲۰هزار امضا مینابی ها به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود

یک فعال مدنی محیط‌زیست گفت: جمع‌آوری امضا و دیدار با مقام معظم رهبری برای ایجاد راه‌حل جدی و نجات دشت میناب می‌تواند تاثیرجدی بر مدیریت منفی مدیران و کمک به آن‌ها در این راستا باشد.

 باز خبر,یک فعال مدنی محیط‌زیست گفت: جمع‌آوری امضا و دیدار با مقام معظم رهبری برای ایجاد راه‌حل جدی و نجات دشت میناب می‌تواند تاثیرجدی  بر مدیریت منفی مدیران و کمک به آن‌ها در این راستا باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منطقه خلیج‌فارس در میناب، شهرستان میناب دومین شهر بزرگ استان هرمزگان که روزی آن را شهر پرآب می‌دانستند و از منابع و گنج آبی زیادی بهره‌مند بود امروز در وضعیت بد بی‌آبی  قرارگرفته و حالا دیگر آن را شهر فرو چاله‌ها می‌نامند.

میناب شهری بود که با ورود به آن اولین کسانی که سلام می‌کردند، درختان سر به فلک کشیده نخل‌های دشت این شهر بودند و این درختان میراث پدران و مردمان خونگرم میناب بودند.

نخلستان‌های این دشت، بدون هیچ برنامه‌ای برای نجاتشان، روزبه‌روز به مرگ و نیستی نزدیک‌تر می‌شوند و به‌زودی تنها  قبرستان بزرگی از نخل‌ها برجا می‌ماند .

شهرستان میناب که زمانی به دلیل آب شیرین و فراوان و پرآبی رود آن به اسم “میانآب” یا میناب معروف بود ، حال به دلیل انتقال بی‌امان آب از دشت این شهر و انتقال آن به مرکز استان باید نام “نیناب” را بر روی این شهر گذاشت.

میناب دشتی بزرگ و سبز با زخم‌هایی از بی‌مهری و بی‌توجهی، چهره سبز و زیبای خود را ازدست‌داده است و دشتی که درگذر تاریخ چنان بر رونق استوار بود، که گویا دیاری آبادتر از آن وجود نداشت، اما مدیریت‌های نادرست و غیرمنطقی ، اهمیت این منطقه را به حاشیه کشاند و تمام دارایی‌های مردم که باغات این منطقه بود را از ریشه خشکاند.

سال‌هاست که دشت میناب این شاهرگ حیاتی جنوب شرق در معرض خطر بزرگی قرار دارد و ازیک‌طرف احداث سد بر روی رودخانه  خسارت جبران‌ناپذیری را برای اراضی پایین‌دستی رود وارد کرده است.

دشت میناب که روزگاران مردمان شاهد درختانی همیشه‌سبز مثل لیمو ، انواع خرماهای شیرین و شیشه‌ای ، دشت‌هایی پر از گندم‌زار بودند ، اکنون به اراضی شوره‌زار  و لم‌یزرع تبدیل‌شده است.

برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بازهم دردسرساز شده و این بار دشت میناب در جنوب کشور را در معرض خطر قرار داده است و حالا این بحران در چند قدمی است و باوجود تکاپوی مردم و مسئولان سازمان محیط‌زیست، هنوز خطر از این دشت جنوبی ایران دور نشده است.

دهه اول تیرماه سال جاری معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتشار نامه‌ای خطاب به کمپین «هزار نامه برای پایان دادن به خشک‌کردن دشت میناب» از تلاش دولت برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط‌زیست در این منطقه و سفر خود به میناب خبر داد.

سفری که دوشنبه ۲۱ تیرماه همراه با معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی محقق شد و بازدید ابتکار از فرو چاله‌های دشت میناب در روستاهای میناب بار دیگر او را بر آن داشت تا بر ضرورت اصلاح و بازنگری در سیاست‌ها و مدیریت منابع آبی تأکید کند.

بعدازاین بازدید، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از آغاز این اقدام در دولت یازدهم و بازنگری در سیاست‌های مدیریت منابع آب به‌ویژه سدسازی و نحوه بهره‌برداری از سدها خبر داد و اشاره‌ای هم به ایجاد سازوکارهایی قانونی درزمینهٔ ارزیابی زیست‌محیطی و توقف احداث ۱۵ سد جدید در کشور، همچنین توقف بهره‌برداری و آب‌گیری بعضی سدها با موافقت وزارت نیرو داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کوتاه‌مدت، استفاده از آب‌شیرین‌کن و برای بلندمدت اجرای طرح‌های وسیعی مانند تغذیه سفره‌ها و تقویت آبخیزداری، استفاده صحیح از منابع موجود آب، جلوگیری از هدر رفت آب و استفاده صحیح از پساب را گره‌گشا دانست و از مردم و مسئولان خواست با همکاری هم برای اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری و بستن چاه‌های غیرمجاز بکوشند.

ازآنجایی‌که سطح آب‌های زیرزمینی دشت میناب از سطح آب دریا بسیار پایین‌تر آمده، بنابراین با هجوم تدریجی آب دریا به محل این ذخایر، دشتی با قدمتی چند هزارساله که بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده محصولات کشاورزی و صیفی‌جات کشور محسوب می‌شود به‌مرورزمان از بین خواهد رفت.

سد استقلال میناب که به‌عنوان یکی از منابع  ذخیره آبی در استان محسوب می‌شد و تأمین آب شرب مردم بندرعباس  و کشاورزان و باغداران میناب را بر عهده داشت در وضعیت بدی قرارگرفته است و دیگر توان تأمین آب مرکز نشینان استان را ندارد.

این در حالی است که با نصب دو خط لوله بزرگ، آب سد استقلال به مرکز استان انتقال می‌یابد.

طبق نظریه  کارشناسان دشت میناب هرلحظه امکان فرونشست زمین را دارد که می‌تواند فاجعه انسانی بزرگی را به وجود آورد.

کم توجهی برخی  مسئولان هرمزگان در برابر بحران آب در میناب به‌جایی رسیده که مردم این شهرستان با تنظیم نامه و برپایی یک جایگاه ویژه و جمع‌آوری امضا مردمی برای رفع بحران آب در میناب از مقام معظم رهبری طلب یاری خواستند.

محمد عباسی مسئول غرفه جمع‌آوری امضا در خصوص حل بحران آب میناب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا در میناب، افزود: در تلاش هستیم ۲۰هزار امضا در خصوص بحران آب میناب تهیه و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شود.

فعال محیط زیستی، عنوان کرد: شهرستان میناب که دیگر بهتر است از آن با همین عنوان “نیناب” یاد کنیم ، باوجود باغات سرسبز و درختان سر به فلک کشیده و آب‌های روان و گوارا در استان به گلستان مشهور بود که امروز دیگر از این گلستان تنها نامی باقی‌مانده است.

عباسی با اشاره به مشکلات روانی و اجتماعی ناشی از خشکی دشت میناب و مشکلات به وجود آمده در سطح شهرستان، تصریح کرد: این طومار و جمع‌آوری امضا بیان حق‌خواهی مردم میناب بر اساس اصول دموکراسی و پرهیز از هرگونه خشونت و اعتراض است زیرا نارضایتی‌های موجود می‌تواند موجب تشنج در سطح جامعه شود و باید این اعتراض مردمی از طریقی منطقی و به‌دوراز خشونت نشان داده شود.

این فعال مدنی خاطرنشان کرد: کار جمع‌آوری امضا مردمی از روز پنجم محرم در میدان اصلی شهر میناب آغاز و تا پایان روز عاشورا ادامه دارد.

به گزارش ایسنا،  حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی سبب افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک، نشست زمین و درنهایت ایجاد فرو چاله در برخی از نواحی دشت میناب شده است

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *