آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

روحانی: مالزیایی‌ها می‌گویند پالم سالم است/ وزیر بهداشت: پالم بدترین نوع چربی است/ واردات ۲ برابری به کشور

ماجرای پرحاشیه روغن های پالم در حاشیه همایش تدوین سند راهکارهای اجرایی سیاستهای کلی نظام سلامت در مردادماه سال ۹۳؛ برای اولین بار موضوع استفاده از روغن پالم در لبنیات توسط وزیر بهداشت اعلام شد. این اطلاع رسانی توسط وزیر بهداشت به نوعی یک افشاگری بود و موجب شد تا از آن زمان به بعد افکار عمومی و رسانه‌ها نسبت به این موضوع حساسیت خاصی از خود نشان دهند.

 باز خبر,هیاهوی ایجاد شده بر سر استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و روغن خوراکی و همچنین واکنش تولید کنندگان صنایع روغنی؛ موجب شد تا پای نمایندگان مجلس هم به موضوع باز شود. در ماه‌های پایانی سال ۹۳ با توجه به ورود میزان روغن پالم مورد نیاز به کشور؛ حتی برای مدتی واردات این ماده به کشور ممنوع شد.

این روزها سفر ریاست جمهوری به مالزی موجب شد تا دوباره اخبار مربوط به روغن پالم به سر تیتر رسانه‌ها باز گردند. این اتفاق به دو دلیل رخ داد؛ یکی این که مالزی بزرگترین کشور تولید کننده‌ی روغن پالم در جهان است و اظهار نظر ریاست جمهور در ملاقات با مقامات کشور مالزی در مورد روغن پالم.

حسن روحانی رئیس‌جمهور، جمعه گذشته در نشست مشترک مطبوعاتی با «محمد نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد که تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم‌ها بازگردانند.

وی افزود: ما تصمیم داریم سال ۲۰۱۶ میلادی را به سال تحرک در توسعه و تقویت روابط مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی مبدل کنیم، ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی حمایت می‌کند، دو کشور همچنین می‌توانند در زمینه صنایع غذایی حلال با هم مشارکت و همکاری کنند.

روحانی همچنین در خصوص روغن پالم گفت: مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیأتی از طرف مالزی به ایران هستیم.

این اظهار نظر روحانی دقیقاً در تضاد با صحبت‌های پیشین وزیر بهداشت کابینه‌ی اوست. در طی دو سال گذشته وزیر بهداشت در موضع گیری‌های خود درباره مضرات روغن پالم اعلام کرده: روغن پالم به دلیل نوع کیفیتی که دارد، برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.

وزیر بهداشت: روغن پالم برای سلامتی مضر است
هاشمی عنوان کرد: روغن پالم سال های سال از مالزی وارد کشور شده است و در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است که قرار شده در یک دوره معین ابتدا به ۳۰ و سپس ۱۵ درصد کاهش یابد. در دوره‌های قبل وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع اعلام خطر کرده بود. نظارت‌ها را افزایش می‌دهیم و برای اینکه همه شرکت‌های تولیدکننده متهم نشوند، اسامی شرکت‌های متخلف را اعلام خواهیم کرد.

وزیر بهداشت: روغن پالم؛ بدترین نوع چربی صنعتی را دارد
حسن هاشمی گفت: وزارت بهداشت به هیچ کارخانه‌ لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده چراکه از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.

وی به دنبال رسانه ای شدن استفاده از روغن پالم در برخی از محصولات لبنی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است و در این مورد با کسی شوخی نداریم، تصریح کرد: از اینکه به مردم راست بگوییم نباید پشیمان باشیم.

وزیر بهداشت ضمن هشدار به مردم در مورد مصرف شیرهای پرچرب نیز گفت: وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و گزارش آن نیز به رئیس جمهور داده شده است.

همچنین در مرداد ماه ۹۴ رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به استفاده از روغن پالم گفته بود: به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی‌دهیم و با متخلفان به شدت برخورد می‌کنیم.

علاوه بر سفر ریاست جمهور به کشور مالزی به عنوان بزگترین تولید کننده‌ی روغن پالم در جهان و همچنین نظر مثبت او نسبت به ماده؛ اخبار دیگری در مورد این ماده به گوش می‌رسد که نگران کننده هستند.

واردات روغن پالم به کشور ۲ برابر شد
این همان خبر نگران کننده‌ای است که موجب می‌شود تا احتمال تغییر موضع وزارت بهداشت نسبت به واردات این محصول قوت بگیرد. بر اساس آمار گمرک واردات روغن پالم به کشور در نیمه نخست امسال با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۷۹ هزار تن رسیده است و بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار روغن پالم وارد کشور شده است. این در حالی است که در ۶ ماهه نخست سال ۹۴، واردات روغن پالم به کشور ۸۵ هزار تن و ارزش آن ۶۵ میلیون دلار بوده است.

با توجه به آمار رسمی گمرک کشور و نظر مثبت ریاست جمهور نسبت به روغن پالم و همچنین مصمم بودن وی به افزایش مراودات اقتصادی با کشور مالزی؛ باید دید در صورت افزایش بیش از پیش واردات این ماده به کشور موضع گیری‌های جدید وزیر بهداشت چه خواهد بود و آیا او همچنان بر نظرات پیشین خود پافشاری خواهد کرد؟ آیا یکی از مصداق‌های افزایش مراودات اقتصادی میان ایران و مالزی؛ روغن پالم خواهد بود؟

برای پاسخ به سؤالات مطرح شده باید منتظر بود تا پس از ورود ریاست جمهوری به کشور؛ موضع گیری دولت یازدهم و وزارت بهداشت نسبت به این موضوع مشخص شود. با توجه به مواضع و اظهار نظرهای پیشین وزیر بهداشت؛ پاسخگویی در مورد وضعیت این ماده مضر در صنعت غذایی کشور ضروری به نظر می‌رسد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *