ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

پشت پرده ادعای جدید امریکایی ها درباره پرداخت پول بابت تبادل زندانیان

برخی منابع خبری به تابناک گفته اند که ادعای اینکه ایران ۱۰ میلیارد دلار به عنوان بهره می خواسته، دروغی برای توجیه پرداخت ۷/۱ میلیارد است. ایران در دیوان داوری ایران و آمریکا درلاهه ادعای ۱۰ درصد بهره و سود کرده بود. موضوع تبادل زندانیان میان ایران و امریکا همزمان با اجرای برجام همچنان یکی […]

برخی منابع خبری به تابناک گفته اند که ادعای اینکه ایران ۱۰ میلیارد دلار به عنوان بهره می خواسته، دروغی برای توجیه پرداخت ۷/۱ میلیارد است. ایران در دیوان داوری ایران و آمریکا درلاهه ادعای ۱۰ درصد بهره و سود کرده بود.

موضوع تبادل زندانیان میان ایران و امریکا همزمان با اجرای برجام همچنان یکی از موضوعات جنجالی در روابط ایران و امریکا محسوب می گردد. امروز نیز در ادامه این جنجال روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام های اروپایی و امریکایی مدعی شده است که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، انتقال ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران را انجام داده است.

به گزارش«تابناک»، این روزنامه امریکایی به نقل از مقام هایی که در جریان آن جابجایی محرمانه قرار داشته اند؛ مدعی می شود که این پول اولین قسط از یک مبلغ ۱.۷ میلیارد دلاری از سوی دولت اوباما به ایران برای حل اختلافی بر سر عدم تحویل سلاح هایی بود که حکومت پهلوی سفارش داده بود.

وزارت خارجه آمریکا قبلاً اعلام کرده بود که ایران و آمریکا پرونده‌ای قدیمی را حل و فصل کرده‌اند و آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران را که قبل از قطع رابطه دو کشور در حسابی امانی در آمریکا برای خریداری تسلیحات نگهداری می‌شد، به همراه ۱.۳ میلیارد دلار سود آن آزاد کرده است.

این روزنامه در ادامه درباره شیوه پرداخت این پول نقد مدعی می شود که آن پول نقد به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها در جعبه های چوبی جاسازی و با یک هواپیمای باربری به ایران ارسال شد. بنابه این گزارش این پول از بانک های مرکزی هلند و سوئیس برداشت شده بود. این پرداخت از طریق سایر ارزها انجام گرفت، چرا که بر اساس قوانین داخلی امریکا هرگونه مبادله تجاری با ایران به وسیله دلار ممنوع است.

مقامات آمریکایی با اینحال می‌گویند که مطمئن بودند که واشنگتن در دادگاه لاهه که ایران به دنبال دریافت غرامت ۱۰ میلیارد دلاری بود، پیروز نخواهند شد و حکم علیه آنها صادر خواهد شد و به همین دلیل توافق ۱٫۷ میلیارد دلاری با ایران را برای مالیات‌دهندگان آمریکایی مقرون به صرفه توصیف کرده است.

این در حالی است که برخی منابع خبری به تابناک گفته اند که ادعای اینکه ایران ۱۰ میلیارد دلار به عنوان بهره می خواسته، دروغی برای توجیه پرداخت ۷/۱ میلیارد است. ایران در دیوان داوری ایران و آمریکا درلاهه ادعای ۱۰ درصد بهره و سود کرده بود و در این معامله با ۸ درصد – که روش دیوان در موارد مشابه قبل بیش از ۸ درصد نبوده است – توافق کرد. لذا حتی اگر دیوان صد در صد به نفع ایران هم رای می داد (دعوایی که در ۳۰ سال گذشته به نتیجه نرسیده بود) میزان بهره حداکثر ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر نمی شد.

همچنین مبالغ بالاتر (که مقدار آن نیز یکی از موضوعات دعواست) مربوط به کل دعواست. در صورتی که ایران فقط بحث ۴۰۰ میلیون وجه نقد و بهره آن را حل کرد و بحث اقلام دفاعی تحویل نشده هنوز در لاهه جریان دارد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *