آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

هشدار انتخاباتی‌ آیت‌الله هاشمی به اصلاح‌طلبان

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آیت‌الله هاشمی به احزاب اصلاح‌طلب هشدار دادند که اگر به صورت مجزا فعالیت انتخاباتی کنند ممکن است جریان حامی دولت با چند کاندیدا وارد انتخابات شود که به مصلحت کشور نیست.

 باز خبر,حجت الاسلام محسن رهامی در مورد دیدار دبیرکل احزاب اصلاح‌طلب با آیت‌ا…‌هاشمی گفت: در این جلسه دغدغه‌های احزاب و موانع توسعه احزاب در کشور با آیت‌ا…‌هاشمی در میان گذاشته شد. ایشان نیز تاکید زیادی روی نقش احزاب در حل مشکلات کشور داشتند و معتقد بودند بسیاری از مشکلات کشور از طریق احزاب حل شدنی است و از دبیرکل احزاب خواستند که از تمام توان خود در جهت پیشرفت تحزب در کشور استفاده کند.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

*آیت الله هاشمی یک نگرانی و دغدغه نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری داشتند و به احزاب اصلاح‌طلب هشدار دادند که اگر در شرایط کنونی احزاب قصد داشته باشند به صورت مجزا فعالیت انتخاباتی کنند ممکن است جریان حامی دولت با چند کاندیدا وارد انتخابات شود که به هیچ عنوان به مصلحت کشور نیست. دیدگاه ایشان این بود که در شرایط کنونی همه احزاب حامی دولت باید با یک کاندیدا در انتخابات حاضر شوند و از هرگونه چند دستگی و تفرقه پرهیز شود.

* آیت‌ا…‌هاشمی معتقد بودند اگر جریان‌های حامی دولت آقای روحانی دچار چند دستگی و تفرقه شوند ممکن است آقای روحانی در انتخابات شکست بخورد و کشور دوباره به وضعیت هشت سال دولت احمدی‌نژاد بازگردد. در شرایط کنونی یکی از دغدغه‌های اصلی آیت‌ا…‌ هاشمی این است که کشور به وضعیت گذشته و افراط و تفریط بازنگردد و بلکه مسیر اعتدالی که دولت آقای روحانی در مدیریت کشور در پیش گرفته همچنان ادامه پیدا کند.

* نکته دیگر اینکه آیت‌ا…‌ هاشمی به احزاب اصلاح‌طلب تاکید کردند که در شرایط کنونی بهترین گزینه برای مدیریت کشور آقای روحانی است و از احزاب خواستند که حول محور آقای روحانی اجماع کنند و به صورت قاطع از ایشان حمایت کنند.

*آیت‌ا…‌هاشمی جریانی را در فضای سیاسی نمایندگی می‌کند که هم در جریان اصلاحات دارای پایگاه است و هم اینکه دارای پشتوانه اجتماعی اصولگرایی است. به همین دلیل ایشان از قدرت مانور بالایی در بین جریان‌های سیاسی برخوردار است.

* در شرایط کنونی آیت‌ا…‌هاشمی تلاش زیادی از خود نشان می‌دهند که مانع از تشتت و چنددستگی در بین حامیان آقای روحانی شوند. به همین دلیل نیز جلسات مختلفی با بازاریان، تکنوکرات‌ها و اقشار مختلف مردم برگزار می‌کنند تا به این وسیله دیدگاه‌های وحدت آفرین خود را در انتخابات تشریح و تببین کنند.

*این احتمال نیز وجود خواهد داشت که آیت‌ا…‌هاشمی جلسات و مذاکراتی را با بزرگان جریان اصولگرایی در راستای حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برگزار کند. البته شنیده‌های ما حاکی از آن است که ایشان جلساتی نیز با برخی از بزرگان اصولگرایی داشته و در این جلسات تلاش کرده استدلال‌های لازم برای ادامه مدیریت آقای روحانی در کشور را برای بزرگان جریان اصولگرایی تبیین کند.

*از سوی دیگر به تازگی برخی جلسات نیز بین اصلاح‌طلبان و آقای باهنر و نزدیکان آقای قالیباف درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برگزار شده که در این جلسات طرفین دیدگاه‌های خود را درباره کیفیت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرده‌اند.

*به نظر می‌رسد برخی از اصولگرایان معتدل نیز مانند اصلاح‌طلبان و آیت‌ا…‌ هاشمی نگران بازگشت کشور به وضعیت دوران احمدی‌نژاد یا رویکردی شبیه به رویکرد ایشان هستند. به همین دلیل عقلای هر دو جریان سیاسی به دنبال این مساله هستند که مانع از بازگشت کشور به دوران پرخطر گذشته شوند.

*آقای عارف از رفتار برخی از وزرای آقای روحانی و همچنین حامیان دولت در مسئله انتخاب رئیس مجلس آزرده‌خاطر و دلگیر شده‌اند. با این وجود آقای عارف شخصیت فرهیخته و با تجربه‌ای است و اجازه نمی‌دهد که این رنجش خاطر به دو دستگی و انشقاق در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ منجر شود.

*اصلاح‌طلبان قصد دارند در «طول» آقای روحانی کاندیدا معرفی کنند و نه در «عرض» ایشان. در ماه‌های آینده گزینه‌های موردنظر اصلاح‌طلبان با سفر به مناطق مختلف کشور و سخنرانی در این شهرها از نظر سیاسی خود را عرضه خواهند کرد تا استقبال مردم از آنها موردسنجش و ارزیابی قرار بگیرد. در نهایت نیز اصلاح‌طلبان با بررسی‌های دقیق و موشکافانه یک گزینه را در کنار آقای روحانی معرفی خواهند کرد.

*{با اشاره به کاندیداتوری عارف در سال ۹۶} اصلاح‌طلبان به ایشان هم فکر می‌کنند. برخی از روایت‌ها بیانگر این مسئله است که ممکن است آقای روحانی در انتخابات شرکت نکند. به همین دلیل آقای عارف گزینه‌ای است که ممکن است در چنین شرایطی مورداستفاده اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. اصلاح‌طلبان براین باورند که اگر در انتخابات آینده تنها روی یک گزینه سرمایه‌گذاری کنند آسیب پذیری جریان اصلاحات شدیداً بالا می‌رود و جریان اصلاحات نمی‌تواند به خوبی برنامه‌های انتخاباتی خود را اجرا کند.

پسندیدم(1)نپسندیدم(3)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *