اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

توسعه کیفی یا کمی مناطق آزاد؟

در حالی لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری جدید به مجلس داده شده که کارشناسان بر این باورند این مناطق به اهداف مورد نظر ازجمله درجذب سرمایه گذار خارجی و توسعه صادرات توفیق چندانی نداشته است.

 باز خبر,به گزارش باشگاه خبرنگاران، لایحه دوفوریتی ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری و صنعتی و ۱۲ منطقه وی‍ژه اقتصادی در حالی با  تصویب هیات دولت راهی مجلس شدکه مخالفان  این لایحه معتقدند مناطق آزاد کارنامه نه تنها موفق و قابل دفاعی در جذب سرمایه گذاری و افزایش صادرات نداشته بلکه به دروازه واردات و محملی برای ورود کالاهای قاچاق به کشور تبدیل شده است.

کارشناسان در این خصوص معتقدند که توسعه کمی مناطق آزاد قبل از اصلاح وضعیت مناطق فعلی اقدام منطقی و معقولی نیست.

حمیدرضا نبی زاده کارشناس اقتصادی در گفتگویی در خصوص توسعه مناطق آزاد گفت: مهمترین هدف ایجاد مناطق آزاد تجاری، در تمام جهان جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات است.

وی افزود: مناطق آزاد در کشور نیز با همین هدف ایجاد شد اما به دلایل مختلف اهداف پیش بینی شده محقق نشد.

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر لزوم الگو برداری از کشورهای هم سطح اقتصادی در پیشبرد اهداف مناطق آزاد اظهار داشت:کشور از لحاظ بازارمصرف ،برگشت سرمایه و سود دهی در موقعیت مطلوبی قرار دارد و فقط برای جذب سرمایه گذاری باید برنامه ریزی دقیقی در آن صورت پذیرد.

وی درپایان اظهار داشت: ایجاد مناطق آزاد طرحی ضروری است ولی توسعه آن نیازمند برنامه ریزی دقیق و نگاهی کیفی است.

مناطق آزاد به اهداف خود دست نیافته 

رجایی سلماسی کارشناس اقتصادی نیز در گفتگویی در خصوص کارکرد مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد کنونی به مهمترین هدف خود که جذب سرمایه گذار بوده به طور مطلوب دست نیافته است.

وی ادامه داد:جذب سرمایه گذار در این مناطق و ارتقای سطح تولید وصادرات در این مناطق توفیق چندانی نداشته است و باید برای بهبود کیفیت مناطق تجاری- صنعتی چاره ای اندیشیده شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: هرگونه ایجاد منطقه تجاری صنعتی جدید باید با رویکرد کیفی صورت گرفته و توسعه کمی مناطق آزاد سودی نخواهد داشت.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *